سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اوج دانش، نرمش و اوج نادانی، درشتی است. [امام علی علیه السلام]
امروز: پنج شنبه 103 آذر 22

...و باز هم قصه ناز و نیاز

رابطه مناسب

در
ادامه مقالات در زمینه چگونگی روابط دختر و پسر از دیدگاه قرآن و روایات
به اینجا رسیدیم که در ایجاد و شکل گیری رابطه ای نا درست مجموعه عواملی
موثر است که می توان از میان آنها به نگاه نا مناسب و خود آرایی اشاره کرد
. در این مقاله سعی داریم دیگر زمینه های ایجاد ارتباطی نا متعادل را
بررسی کنیم و راهکارهایی را برای پیشگیری از آن برای شما بازگو کنیم.

1- طنازی در سخن: یعنی
زنان در برابر مردان آهنگ سخن گفتن را نازک و لطیف کنند، تا دل او را دچار
ریبه و خیال های شیطانی نموده شهوتش را برانگیزانند و در نتیجه آن مردی که
در دل بیمار است به طمع بیفتد . منظور از بیماری دل نداشتن نیروی ایمان
است، آن نیرویی که آدمی را از میل به سوی شهوات باز می دارد. (1) قرآن
کریم برای جلوگیری از روابط ناسالم میان زنان و مردان می فرماید: "نازک و
نرم با مردان سخن مگوئید مبادا آنکه دلش بیمار است به طمع افتد بلکه درست
و نیکو سخن بگویید."(احزاب. 32) تاثیر کلام به قدری است که مولای متقیان
از سلام کردن به زنان جوان خودداری می کند و می فرماید: "می ترسم از این
که صدای آنها مرا خوش آید و از اجرم کاسته شود."(2)

سخن
معمولی و مستقیم بگویید، سخنی که شرع و عرف اسلامی (نه هر عرفی) آن را
بپسندد و آن سخنی است که تنها مدلول خود را برساند، نه اینکه کرشمه و ناز
را بر آن اضافه کنید

2- تأخیر در ازدواج: زن
و مرد، مکمل نیازهای روحی و روانی یکدیگرند و هر یک بدون دیگری احساس فقر
و نیاز می نماید. زن به دنبال تقدیس از جانب مرد و در آرزوی این است که
تنها ملکه کاخ عشق و محبتش باشد. (3) و به قول ویل دورانت: زن فقط وقتی
زنده است که معشوق باشد و توجه کردن به او مایه حیات اوست. (4) و مرد
نیازمند کسی است که قلبش برای او بتپد و با گرمی نگاه و کلام پرمهرش، او
را در مواجهه با ناملایمات زندگی امید بخشد و خلاصه اینکه "هر یک از ما،
در جدایی فقط نیمه ای از انسان است و همیشه نگران آن نیم دیگر است"(5) تا
زمانی که دختر و پسر جوان این نیاز فطری را از راه ازدواج تأمین نکرده و
به آرامش روانی نرسیده باشند در معرض خطر هستند. لذا رسول خدا(ص) فرمود:
آن کس که ازدواج کند نیمی از دینش را حفظ کرده است." (6)

رابطه مناسب

3- بستر اجتماعی: یک
عامل بسیار مهم در ایجاد چنین روابطی، وجود زمینه ای اجتماعی و گاه پنهان
در میان جوانان است. اگر در جامعه جوان چنین افکاری رایج شود که داشتن
دوست پسر و یا دوست دختر، نشانه قدرت و جاذبه اجتماعی است و یا این اندیشه
که داشتن چنین روابط، نشانه بزرگ شدن است و یا پیداکردن دوست برای یکدیگر
را بخشی از پیمان دوستی به شمار آورند، روز به روز بر میزان این روابط
افزوده خواهد شد. برای رهایی از این زمینه فساد راهکارهایی وجود دارد که
عبارتند از:

الف - اصلاح فرهنگ جامعه: اگر چنین
افکاری در جامعه رسوخ کرده باشد بر مسئولین فرهنگی جامعه واجب است که تمام
امکانات و تلاش خود را در اصلاح فرهنگ جامعه به کار بگیرند زیرا تا
فرهنگسازی درست صورت نگیرد خرده کارها نتیجه مطلوب را به همراه نخواهد
داشت.

ب - دقت در انتخاب همنشین: باید راههای صحیح دوست یابی را آموزش داد تا جوانان با دید باز و اندیشمندانه همنشین و دوست خود را انتخاب نمایند.

رسول خدا(ص) می فرمایند: "دین و منش هر شخصی، متناسب با دوست و همراه است." (7)

4- مرحله رشد: اریکسون
سن 12 - 20 سالگی را مرحله احساس هویت در مقابل سردرگمی هویت می داند و می
گوید مشکل این دوره خطر آشفتگی نقش به ویژه هویت جنسی و شغلی نوجوان است.
در بعضی موارد جوانانی که قادر به رو در رویی با سردرگمی نقش جنسی و شغلی
خود نیستند، هویتی منفی را انتخاب می کنند و به هویت ها و نقش هایی متکی
می شوند که به صورت نامطلوب ترین و خطرناک ترین اعمال به آنها عرضه شده
است(8) یکی از این رفتارهای جایگزین، برقراری ارتباطهای ناسالم است.برای
پیشگیری از بروز این مشکل، باید به نوجوان و جوان در هویت یابی کمک کرد تا
بتواند برای خویشتن، تصویری رضایت بخش و امیدآفرین به دست آورد. عمل انسان
مترتب بر شاکله او است به این معنا که عمل هرچه باشد مناسب با اخلاق آدمی
است پس شاکله یا هویت نسبت به عمل، نظیر روح جاری در بدن است. (9)
بنابراین بر والدین و مسئولین تعلیم و تربیت واجب است که در راه "هویت
یابی جنسی" به جوانان کمک کنند تا تصویر روشنی از جنسیت خود و نقش های
مربوط به آن، برخوردهای اجتماعی و دوستی دختران و پسران و عشق و امثال آن
پیدا کنند.

5- عدم تقید خانواده به مسائل دینی: جوانان
اولین برخوردها و معاشرت های ناسالم و مختلط را در خانه تجربه می
کنند.فرهنگ خانواده است که حد و مرزها را به فرزندان می آموزد. لذا قرآن
کریم می فرماید: "ای مومنان! خود و خانواده خویش را از آتش دوزخ نگاه
دارید."(تحریم. 6) یعنی خود و زن و بچه خود را تعلیم خیر دهید و ادب
نمایید. (10) و در نگهداری خانواده همین بس که به آنها امر کنید بدان چه
که خدا امر کرده و نهی کنید از آنچه خدا نهی کرده است. (11)

اگر خانواده ها حدود شرعی را در روابطشان مراعات نکنند، دیگر چه انتظاری از جوانان با آن شرایط روحی و هیجانی می توان داشت

6- بی توجهی به نیازهای جوانان در خانه: جوانان
به محبت، برقراری صمیمیت، تنوع، تفریح و هر چیزی که شور و نشاط آنان را
حفظ کند، نیازمند هستند. اگر والدین این نیازها را تأمین نکنند، خود آنان
دست به کار می شوند و از آنجا که معمولا جوانان شتابزده و ناپخته عمل می
کنند، از هر طریقی برای رفع نیاز خود اقدام می کنند. نکته دیگری که باید
به آن توجه داشت، پرهیز از بیکاری است. خداوند متعال به
پیامبر گرامی اسلام(ص) توصیه می فرماید: "هنگامی که از کار مهمی فارغ شدی
خود را به کار دیگری مشغول کن"(انشراح. 7) والدین باید برای اوقات فراغت
جوانان خود برنامه داشته باشند. فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و تفریحی علاوه
بر اینکه آنها را از بسیاری از فسادها حفظ می کنند، در رشد ابعاد مختلف
جوان موثر است. والدین در برخورد با جوانان باید طریق اعتدال را پیش
بگیرند و از هرگونه افراط، تفریط، برخورد خشک، خشن و انعطاف ناپذیر
خودداری کنند. و در ضمن نظارت و کنترل نامحسوس بر رفت و آمد و رفتارهای آنان، شخصیت و حریم خصوصی آنان راحفظ نمایند زیرا اگر شخصیت او از بین برود و عزت و کرامتی نداشته باشد، هیچ امید خیری در او نیست. (12) و از سرزنش و ملامت نیز پرهیز کنند که آتش لجاجت را در آنان شعله ورتر می کند. (13)

پی نوشت:

1) المیزان، ترجمه موسوی همدانی، ج 16، ص. 461

2) شیخ حر عاملی، آداب معاشرت، ص. 67

3) مرتضی مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص. 148

4) ویل دورانت، لذات فلسفه، ص. 141

5) ابوالقاسم مقیمی حاجی، جوانان و روابط، ص 7، به نقل از لذات فلسفه. 122

6) میزان الحکمه، ج 4، ص 272، حدیث. 7807

7) میزان الحکمه ، ج 5، ص 297، حدیث. 10221

8) روانشناسی رشد (2) ، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، ص. 782

9) المیزان، ترجمه موسوی همدانی، ج 13، ص. 262

10) الدر المنثور، ج 6، ص. 244

11) کافی، ج 5، ص. 62

12) شرح غرر و درر، آمدی، ج 1، ص. 394

13) میزان الحکمه ، ج 8، ص 485، حدیث. 17831

 

فارس

تنظیم برای تبیان: کهتری

 

مقالات مرتبط

جوانان طالب آرامش بخوانند!

کلید طلایی ارتباط با جوان

دیوارهای فاصله را بردار! ارتباط سالم دختر و پسر از کودکی رابطه ای به بهای آینده روابط نامرئی درارتباط دختروپسر

دختروپسر،محرم یانامحرم؟



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط محمد نوروزی در جمعه 88/5/16 و ساعت 6:8 عصر | نظرات دیگران()

    عشق در اسارت نگاه

    عشق

    در روز های قبل مبحثی را با عنوان دختر و پسر ، سودجویی یا تعهد آغاز کرده و به آسیب شناسی روابط دوجنس از نگاه ایات ، روایات و روانشناختی پرداختیم. در ادامه با ما همراه باشید.

    زمینه ها و راهکارها

    ما
    در این قسمت به عوامل ایجاد کننده این روابط و راههای پیشگیری آن می
    پردازیم و چون هر زمینه، راهکار مخصوص به خود را دارد، برای حفظ پیوستگی و
    انسجام مطلب در ذیل هر یک از زمینه ها، راهکار آن را نیز ذکر می کنیم.

    1- نگاه: یکی
    از زمینه های ایجاد روابط ناسالم نگاه مسموم است. برای انسانی که حب شهوات
    برای او زینت داده شده است (آل عمران. 14) یک نگاه کافی است تا او را از
    خود بی خود کند ومتحول سازد. نگاه، تیری است از تیرهای شیطان چه بسا نگاهی
    که حسرت های طولانی را در پی دارد. (1)

    حضرت علی (ع) می فرماید: "دیده ها شکارگاههای شیطانند". (2)

    بعضی "نگاه ها"، ویروس "گناه" منتشر می کنند، پس فاصله چندانی بین نگاه و گناه نیست. کنار هر گناه دو فرمان است: شیطان می گوید: "چشم بدوز" خدای رحمان می گوید: "چشم و دیده فرو بند"
    تنها راهکار آسودگی دل و برچیدن این زمینه همان است که قرآن کریم می
    فرماید: مومنان نگاه خود را از نامحرم بگردانند. "قل للمومنین یغضوا من
    ابصارهم" (نور. 30) و در روایات نیز آمده است که کسی که چشم خود را فرو بندد دل را آسوده کند (3) از پشت به زنان نامحرم نگاه نیفکنید. (4) از رو به رو به زن نامحرم خیره نشوید.(5)

    نگاه

    و
    اگر به طور اتفاقی نگاه به نامحرم افتاد چشم را بگردانید. (6) و بار دیگر
    نگاه خود را به وی نیفکنید. (7) حفظ نگاه مخصوص مردان نیست؛ زلیخا اسیر
    نگاه شده بود و زنان مصر با دیدن یوسف دست خود را بریدند(یوسف. 31) لذا
    قرآن کریم به زنان مومن نیز دستور می دهد که چشم را از نگاه به مردان
    اجنبی فرو بندند (نور. 31) لذا هنگامی که مردی نابینا خدمت رسول خدا (ص)
    آمد، آن حضرت از همسران خود خواست که جلسه را ترک کنند و پشت پرده قرار
    بگیرند. آنان با تعجب گفتند: "وی کور است." حضرت فرمود: "شما که کور
    نیستید و او را می بینید" (8) و الگوی زنان عالم حضرت زهرا(س) فرمودند:
    "خیر زن در آن است که نه او مردی را ببیند و نه مردی او را ببیند". (9)

     

     

    2 - خودآرایی و خودنمایی

    یکی
    دیگر از علل گرایش جوانان به جنس مخالف، خودآرایی و خودنمایی است.
    خودآرایی ناپسند نیست بلکه خودآرایی به قصد خودنمایی در برابر نامحرم
    ناپسند است زیرا زمینه فساد جوانان است. جوان در این سن، در برابر هزارها
    محرک که قبلا آنها را حس نمی کرد، حساس می گردد. بعضی از صداها این حساسیت
    را بر می انگیزد... بعضی از حرکات این حساسیت را نیرو می دهد، بعضی از
    مناظر در جلب آن بیش از همه مؤثر است، رنگها در فصل عشق، غوغایی برپا می
    کند و رنگ سرخ منادی تملک و تصرف است(10)

    اگر جوان در معرض این همه محرک های قوی قرار بگیرد، دریای شهوت او طوفانی می شود و "غریزه جنسی، مخصوصا در پسران، تا سر حد وجدان نفوذ کرده و تحریکات شهوانی همچون تصادم امواج به ساحل، شروع به مبارزه می نماید."(11)

    خودآرایی ناپسند نیست بلکه خودآرایی به قصد خودنمایی در برابر نامحرم ناپسند است

    قرآن
    کریم برای برچیدن این زمینه فساد به زنان مؤمن دستور می دهد که در خانه
    های خود بنشینند و مانند زنان جاهلیت نخست، خودنمایی نکنند. (احزاب. 33) زینت و آرایش خود را جز آنچه قهرا ظاهر می شود بر بیگانه آشکار نسازند و
    باید سینه و دوش خود را با مقنعه بپوشانند. (نور. 31) منظور از "زینت
    زنان" مواضع زینت است زیرا اظهار خود زینت از قبیل گوشواره و دست بند حرام
    نیست، پس مراد از اظهار زینت، اظهار محل آنهاست (12) زنان مؤمن نباید پای
    خویش را به زمین بکوبند تا آنچه از زینتشان که پنهان است ظاهر شود. (نور.
    31) طبیعی است که جوان جذب می شود. جوانی از انصار رسول خدا(ص) در کوچه
    های مدینه زنی را دید - در آن زمان، زنان مقنعه را پشت گوش می انداختند -
    وقتی زن از او گذشت، او را تعقیب کرد و از پشت او را می نگریست تا داخل
    کوچه تنگی شد و در آنجا استخوان یا شیشه ای که در دیوار بود، به صورت مرد
    برخورد کرده آن را شکافت، همین که زن از نظرش غایب شد تازه متوجه گردید که
    خون به سینه و لباسش می ریزد، با خود گفت: نزد رسول خدا می روم و جریان را
    به او خبر می دهم. رسول خدا از او پرسید چه شده است؟ جوان جریان را عرض
    کرد. سپس جبرئیل نازل شد و حفظ حجاب و زینت را بر زنان مسلمان واجب نمود
    تا مردان مسلمان حفظ شوند. (13)

    در مقاله بعد به بررسی سایر علل روابط نادرست و راهکارهای آن می پردازیم.

    پی نوشت ها

    1) وسایل الشیعه، ج 14، ص. 138

    2) منتخب میزان الحکمه، ترجمه شیخی، ج 2، ص 999، حدید. 6129

    3) مستدرک الوسائل، ج 14، ص. 271

    4) همان، ص. 274

    5) الترغیب و الترهیب، ج 3، ص 35، حدیث. 6

    6) مسند احمد، ج 4، ص. 358

    7) بحارالانوار، ج 104، ص. 36

    8) مسند احمد، ج 6، ص. 296

    9) بحارالانوار، ج 43، ص. 54

    10) ویل دورانت، لذات فلسفه، ص. 128

    11) محمدتقی فلسفی، گفتار فلسفی (جوان) ، ص. 307

    12) المیزان، ترجمه موسوی همدانی، ج 15، ص. 156

    13) کافی، ج 5، ص 521، حدیث. 5

     

    منبع: فارس

    تنظیم برای تبیان: کهتری

     

    مقالات مرتبط

    مضرات اولین عشق

    نیاز های دخترونه

    دنیای مجازی و...

    آزادی با قید و شرط

    دخترونه ، پسرونه

    دختروپسر،محرم یانامحرم؟



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط محمد نوروزی در جمعه 88/5/16 و ساعت 6:2 عصر | نظرات دیگران()

    آنچه عندالمطالبه است

    مبانی حقوقی مهریه (2)

    ترازوی عدل

    لینک مقاله قبل ( کی داده کی گرفته )

     

    نحوه ی وصول مهریه

    در حال حاضر، نحوه ی وصول و مطالبه ی مهریه از طریق محاکم دادگستری و مراجع ثبتی می‌باشد.

    وصول
    مهریه از طریق مراجع ثبتی نیز منوط به درخواست زوجه از دفتر ازدواج
    فیمابین با همسر خویش و صدور اجراییه ثبتی و طی تشریفات قانونی مقرر بوده
    و در هر دو حالت، می‌توان نسبت به توقیف و بازداشت اموال زوج اقدام کرد.

     

     با
    این وجود، نمی‌توان به طور توامان در مقام وصول مهریه از طریق مراجع مزبور
    برآمد مگر نسبت به بخشی از آن در یک مرجع و بخشی دیگر در مرجع بعدی. در
    صورت قطعیت حکم محکومیت زوج به پرداخت مهریه و صدور و ابلاغ اجراییه
    درخواستی از طرف زوجه (محکوم‌له) از سوی دادگاه صادر کننده‌ رای‌ حکم
    صادره متعاقب انقضای موعد قانونی (10 روز از تاریخ ابلاغ اجراییه)، حسب
    درخواست زوجه از سوی اجرای احکام دادگاه خانواده به موقع اجرا گذارده
    می‌شود.

     

    در صورت توقیف اموال مرد از قبل، نسبت به انتقال
    عینی یا تخصیص عملی آن به زوجه اقدام و در صورت نداشتن مال، بنا به
    درخواست زن به استناد ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی نسبت به
    حبس و بازداشت مرد به عنوان محکوم علیه پرونده مهریه اقدام می‌گردد.

     

     علاوه
    بر این، تا سال 1384، مرد می‌بایست ضمن رفتن به زندان نسبت به تقدیم
    دادخواست اعسار و تقسیط در پرداخت مهریه وفق ماده 3 قانون مزبور عمل
    می‌کرد. با این وجود، متعاقب صدور رای هیأت عمومی دیوان عالی کشور در سال
    1384، قید فوق برداشته شد و ضرورتی به طرح دادخواست اعسار زوج از زندان
    نمی‌باشد.

     

    شایان ذکر است طبق ماده 10 قانون مدنی، زوجین
    می‌توانند هر توافقی در خصوص پرداخت مهریه و افزایش یا کاهش نمایند. فوت
    زوج پس از وقوع نکاح، تأثیری در مالکیت زن بر مهر ندارد و زن می‌تواند کل
    مهر را از ماترک شوهر استیفاء نماید و در صورت فوت زن، حق مذکور به ورثه ی
    او منتقل می‌شود.

     

     به علاوه، نوعروسان جوان طبق ماده 1085
    قانون مزبور می‌توانند از تمکین شوهر خویش امتناع کرده و هرگونه تمکین خود
    را به استناد «حق حبس فوق» منوط به تادیه کامل مهریه خویش از زوج نمایند.

     

    عندالمطالبه و عندالاستطاعه بودن مهریه

    گفتیم
    که مهریه، عندالمطالبه بوده و بر ذمه شوهر می‌باشد و به محض انعقاد نکاح،
    مالک آن می‌گردد، مگر آنکه نسبت به پرداخت آن، ترتیبی بین آنها مقرر گردد.
    از این‌رو، غالباً عبارت «عندالمطالبه بودن مهر» در اسناد نکاحیه درج و
    ضمن تفهیم به زوج، به توشیح وی و زوجه می‌رسد و این، آغاز بدفرجام زوج در
    صورت عدم حصول به تفاهم و سازگاری با همسر خویش در زندگی آتی و مشترک است
    و همین نافرجامی، به شرح آتی، وی را بس!

     

    با این وجود، در
    حال حاضر، عموماً مهریه وسیله متعارفی برای تبدیل شدن این حق شرعی و
    قانونی زنان جهت تنبیه مردان و طرح دعاوی حقوقی متعدد در محاکم خانواده و
    ظهور و توسعه روزافزون «پدیده مذموم زندانیان مهریه» شده است.

     

     اخیراً
    در پی تغییر اصلاح و بازنگری قوانین مهریه و تغییر نگرش‌های فرهنگی نادرست
    نسبت به آن و تعدیل وضعیت مهریه‌های سنگین، معاونت محترم قوه قضائیه و
    ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و طی بخشنامه‌ای، سردفتران ازدواج
    کشور را مکلف به ثبت توافق زوجین بر عندالاستطاعه مالی بودن زوج در پرداخت
    مهریه، به صورت شرط ضمن  عقد نکاح و درج آن در نکاحیه و امضای زوجین نموده
    است.

     

    با انتشار و انعکاس این بخشنامه، قضاوت‌ها و
    برداشت‌هایی متفاوتی در بین حقوقدان‌ها و خانواده‌ها، خصوصاً زنان مطرح شد
    و شایعات متعددی مبنی‌بر حذف مهریه در حقوق مالی زوجه، برداشتن زندانیان
    مهریه و رهایی آقایان و بلاتکلیف ماندن دعاوی مربوطه و مانند آنها در
    جامعه مطرح شده و به سرعت رواج یافته است.

     

     صرف نظر از
    نادرست بودن قضاوت‌های مزبور، صدور این بخشنامه به زعم تدوین‌کنندگان آن،
    گامی مناسب در راه تعدیل وضعیت زندانیان مهریه و کاهش آنها و مهار نسبی
    بحران مهریه در خانواده‌های ایرانی است، اما تحلیل آتی، حکایت از صحیح
    نبودن نگرش مزبور و ظهور آثار پیش‌بینی نشده و غیرقابل جبران بر سرنوشت
    خانواده‌ها، خصوصاً زنان به عنوان دارندگان حق شرعی و قانونی فوق (مهریه)
    دارد.

     

    در مقالات بعد به بررسی " تحلیل و نقد بخشنامه عندالاستطاعه بودن مهریه " می پردازیم .

     

    ادامه دارد ...

    نویسنده : محمدرضا زمانی درمزاری -وکیل دادگستری و مشاور حقوقی

     

    منابع:

    - دکتر مدرس، علی. مقدمه‌ای بر مهر

    -
    زمانی درمزاری، ‌محمدرضا. حقوق خانواده به زبان ساده (راهنمای عملی نحوه
    مطالبه و وصول مهریه در محاکم دادگستری و مراجع ثبتی)، جلد اول، چاپ دوم،
    انتشارات بهنامی، 1385

    - زمانی درمزاری، محمدرضا. حقوق خانواده به زبان ساده (ازدواج و طلاق)، جلد دوم، چاپ اول، انتشارات فرانک، 1384

    - آرشیو حقوقی مؤسسه حقوقی نیک داد. فایل حقوق خانواده و دعاوی خانوادگی، 85-1381  



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط محمد نوروزی در جمعه 88/5/16 و ساعت 11:49 صبح | نظرات دیگران()

    مهریه های باور نکردنی!

    عشق وپول

     یک
    استاد فقه و حقوق با بیان این‌که مهریه‌های سنگین از موانع ازدواج محسوب
    می‌شود، گفت: یکی از دانشجویانی که می‌شناسم ، مهریه‌اش 3‌ باغ انار، 6
    هزار سکه و 10 قیراط برلیان مهریه‌اش بوده است.

     

    فاطمه میرشمس در گفتگو با فارس گفت: زنان با تعیین مهریه‌های سنگین به دنبال حفظ حقوق خود در برابر مردان هستند

    وی
    با اشاره به تاریخچه مهریه ‌گفت: رسم مهریه در ایران باستان و حتی در آئین
    زرتشتیان وجود داشته و از ارکان ازدواج بوده‌ است و هر زمان که قصد ازدواج
    داشتند، قباله‌‌ای را تنظیم می‌کردند و مهریه زن را در آن قید می‌کردند.

     

    وی
    با اشاره به آئین‌ یهودیان، مسیحیت و دوران پس از اسلام اظهار داشت: در آن
    دوران مهریه نیز وجود داشته است که در میان همه اقوام بوده و اسلام آن را
    امضا‌ کرده به این معنی است که وجود مهریه را قبول کرده‌ ولی در عین حال
    آن را اصلاح نیز کرده است.

    این استاد دانشگاه با بیان این‌که
    تحقیقات وسیعی در این زمینه انجام شده است، تصریح کرد: با توجه به تحقیقات
    انجام شده به نظر می‌رسد که اگر بخواهیم تاریخ و پیشینه مهریه را بررسی
    کنیم مردان از زمان‌های گذشته برای جلب نظر همسر مورد علاقه خود هدیه‌ای
    می‌دادند تا بتوانند بدین روش نظر همسر مورد علاقه خود را به دست‌ آورند.

    پرداخت مهریه از سوی مرد نشانه صداقت و علاقه اش محسوب می‌شود

    وی با اشاره به ذکر مهریه در سوره نسا‌ قرآن مجید افزود‌:

    در
    آیه (4) سوره نسا‌ آمده است مهر زنان را صداق دهید. اما چرا خداوند در این
    آیه از صیغه امر استفاده کرده و امر به پرداخت مهریه زن کرده است؟ صداق از
    ریشه صدق گرفته شده و به معنی صداقت است و نکته جالب و لطیف این است که
    دادن مهریه از طرف مرد نشانه صداقت، راستگویی علاقه و محبت وی به زن و
    تشکیل خانواده است.

    میر‌شمس ادامه داد‌: خداوند خالق
    مخلوقات است و دستورات خداوند را واجب است تا عمل کنیم. ضمن این‌که خداوند
    در رابطه با پرداخت مهریه زن امر کرده است.

    وی با بیان این مطلب
    گفت: با توجه به این‌که مهریه هدیه مرد به زن است اما چرا خانواده‌ها این
    مسئله را به مرد تحمیل می‌کنند و به گونه‌ای عمل می‌کنند که طلبکار هستند؟
    قرآن مجید مهریه را در حد توانایی مرد تعیین کرده است.  در زمان پیغمبر
    اکرم(ص) با بستن پیمان زناشویی و خواندن صیغه عقد، مردان مهریه را سریع
    پرداخت می‌کردند.

    او در این رابطه به صحبت‌های شیخ طبرسی در
    مجمع‌البیان اشاره کرد و گفت‌: مهریه عطیه است و خداوند به مرد واجب کرده
    که مرد این هدیه را پرداخت کند‌ و این مهر هدیه‌ای است از طرف خداوند به
    زنان.

    رسم مهریه از هدف خود دور شده ‌است

    میرشمس
    گفت: در دنیای امروز رسم مهریه از جایگاه خود منحرف شده و خانواده‌ها
    غرض‌های دیگری را از این مسئله دنبال می‌کنند. گروهی از خانواده‌ها فکر
    می‌کنند مهریه قیمت زن است و با توجه به خصوصیات و ویژگی‌های دختر مانند
    تحصیلات‌، سطح مالی خانواده دختر‌ و یا زیبایی مهریه بالا و پائین می‌شود.
    عده دیگری از خانواده‌ها مهر را نشانه تفاخر و بلندمرتبه‌ای خود می‌دانند.

     همه می‌گویند «مهریه را کی داده و کی گرفته‌؟»

    وی داد‌:
    مردم تلقی‌های متفاوتی از این مسئله دارند، برخی‌ مهریه را تأمین آتیه زن
    می‌پندارند و به عنوان حمایت مالی می‌دانند. مهریه به مانند اهرم فشاری
    است در دست زن که هر زمان مرد تصمیمی به طلاق همسر خود گرفت و یا قصد
    ازدواج مجدد داشت از آن به عنوان اهرم استفاده کند.

     مهریه‌های
    سنگین از موانع ازدواج است و چون از حد معقول خارج شده و معضل اجتماعی شده
    دانشمندان و کارشناسان موظفند تا با انجام بررسی‌های دقیق نسبت به پیدا
    کردن راه حل مناسب اقدام کنند. راه حلی که هم مهریه زن تأمین شود و هم بار
    سنگین مهریه‌ای که به مرد تحمیل می‌شود، کاسته شود و جوانان به ازدواج
    تشویق شوند.

    ‌میر‌شمس در خصوص ارائه طرح و راهکار از سوی محققان و
    حقوقدانان اظهار داشت: طرحی در سال 83 تنظیم کردم و به قوه قضائیه دارم در
    این طرح پیش‌بینی‌هایی انجام گرفته که بتوانیم مهریه زنان را از حفظ کنیم
    و از سوی دیگر از این شکل اهرم فشار بودن نیز آن را خارج کنیم همچنین باید
    مد نظر داشته باشیم که مهریه سنگین نه به نفع زن است و نه به نفع مرد و
    باعث می‌شود بعضی از زنان خانواده را تنها به طمع رسیدن به مهریه سنگین
    خود نابود کنند و مردان نیز روانه زندان شوند.

    مهریه همسران پیغمبر اکرم برابر 50 دینار است

    وی
    گفت‌: مهر سنت که همان مهری است که پیامبر در زمان خودش برای همسرانش در
    نظر گرفته بود‌ حدود 500 درهم که معادل 50 دینار است و هر دیناری حدود سه
    چهارم یک سکه است و حدود 5/7 میلیون و به قیمت آن زمان نیز مهر خوبی بوده
    است‌، منظور این است باید مهریه زن ارزشمند باشد .

     

     مهریه یک دانشجوی دختر،‌ 3‌ باغ انار، 6 هزار‌ سکه و 10 قیراط برلیان

    این
    استاد دانشگاه با ابراز تأسف از‌ وجود مهریه‌های سنگین در جامعه و
    سخت‌گیری‌های خانواده‌ها‌ گفت‌: یکی از دانشجویانی که می‌شناسم مهریه‌اش
    3‌ باغ انار، 6 هزار سکه و 10 قیراط برلیان مهریه‌اش بوده است با توجه به
    این مهریه‌های سنگینی که در جامعه شاهد آن هستیم، زمان بسیاری لازم است تا
    خانواده‌ها بتوانند به رسم واقعی مهریه عمل کنند نه این که به مانند یک
    طلبکار عمل کنند.

     

     90 درصد دختران مهریه را بالا می‌گیرند

    این
    استاد فقه و حقوق بیان کرد: با توجه به تحقیقات میدانی انجام داده‌ام ،90
    درصد دختران مهریه را بالا میگیرند و همه معتقدند به علت بالابودن حقوق
    مردان و با توجه به این‌که مرد هر زمان که اراده کند می‌تواند همسر خود را
    طلاق بدهد و یا می‌تواند به راحتی ازدواج مجدد کند‌، تنها مهریه می‌تواند
    حقوق آن‌ها را تأمین کند.

    به
    اعتقاد میرشمس باید مهریه زن متناسب و متعادل باشد و حقوق اضافی که زمینه
    سوء‌استفاده مردان را افزایش می‌دهد باید تعدیل شود و به این وسیله هیچ
    مشکل فقهی و شرعی به وجود نمی‌آید و خیلی از معضلات به وجود آمده در جامعه
    که ناشی از وجود چنین حقوقی است، از بین برود.

    وی با
    تأکید بر این که مهریه از موانع ازدواج‌های امروزی است، گفت: یکی از
    علت‌های بالا بودن مهریه حقوق بالای مردان نسبت به زنان است.

    وی
    با بیان این که قاضی زن در دادگاه‌های خانواده وجود ندارد، گفت: قضات مرد
    نباید صنفی عمل کنند و تنها طرف مردها را بگیرند لازم است تا تحقیقات
    میدانی وسیعی انجام شود تا عوامل واقعی وجود این تفکرات نسبت به مهریه
    شناخته شود و پس از آن بتوانیم با برنامه‌ریزی و بازنگری مجدد در زمینه
    حقوق و قانون، مشکلات موجود در جامعه حفظ شود و برای جلوگیری از صدمه
    خوردن و از هم پاشیدن بنیان خانواده اقدام اساسی انجام شود.

    منبع :جام جم

    مقالات مرتبط :

    وقتی به داماد دستبند می زنند

    آنچه عندالمطالبه است



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط محمد نوروزی در جمعه 88/5/16 و ساعت 11:48 صبح | نظرات دیگران()

    حق طلاق

    مردوزن

    واژه
    طلاق در پارسى به معناى بیزارى و جدایى کامل است و در اصطلاح حقوق، عبارت
    است از : ایقاعى تشریفاتى که به موجب آن واگذارى حق طلاق در شرایط طبیعى و
    غیر ظالمانه به مرد نه کاشف از بى‏توجهى به زنان و نه طرفدارى از مردان،
    بلکه با توجه به مصالح خانواده و در راستاى دیگر ضوابط فقهى.

     هرچند
    در موارد خاصى نیز زن حق دارد از دادگاه طلاق بخواهد ، اضافه بر آن که زن
    مى‏تواند با شرط ضمن عقد در پیمان زناشویى ، هر وقت بخواهد از مرد طلاق
    بگیرد.

     

    در شریعت یهود زن حق طلاق ندارد. به مجرد اینکه
    مرد از زنش ناراضى باشد ، مطلقا مى‏تواند او را رها سازد. پیوند زناشویى
    به مجرد نیت مرد ، قابل گسست است و نیازى به اثبات و ابراز نیست. شرایط و
    تشریفات خاصى ندارد .

     

    در دیانت مسیح براى هیچ یک از زن و
    مرد حق طلاق وجود ندارد و پیوند زناشویى تنها زمانى قابل گسست است که زن
    مرتکب زنا شده باشد. شاید عدم مشروعیت طلاق در آیین مسیحیت بدین علت باشد
    که زن و مرد به حضرت مریم و مسیح (ع) اقتدا نکرده و با انعقاد پیمان
    زناشویى جرم بزرگى را مرتکب شده‏اند. بنابراین لازم است به پاى این عمل
    ناروا بسوزند و با این بندى که خود بر خویشتن نهاده‏اند عذاب شوند.

     

    طلاق
    در اسلام و در وقت ضرورت مشروع است ولى شارع براى آن که زندگى زناشویى زود
    از هم نپاشد و دامنه ی آن گرداب خطرناک به افراد بى‏گناه دیگر زیان نرساند
    ، به مجرد این که مردى از همسرش ناخرسند باشد راه طلاق را نشان نمى‏دهد ،
    بلکه او را به بردبارى و شکیبایى دعوت مى‏کند و قرآن راه جلوگیرى از جدایى
    زوجین را به بهترین طریق عملى نشان داده است:

     

    و ان خفتم شقاق بینهما فابعثوا حکما من اهله و حکما من اهلها ان یریدا اصلاحا یوفق الله بینهما

    و
    اگر ازجدایى میان آن دو (زن و شوهر) بیم دارید ، پس داورى از خانواده آن
    (شوهر) و داورى از خانواده آن (زن) تعیین کنید. اگر سرسازگارى دارند خدا
    میان آن دو سازگارى خواهد داد... (نساء، 35) .

     زیرا گاه علیرغم همه ی این راه حلها، برخى زندگى‏ها به بن بست مى‏رسند و باید هر یک زندگى دیگرى را با زوج دیگرى از سر بگیرند.

     

    منبع : برگرفته از کتاب" دایرة المعارف تشیع"- نویسنده: خدیجه بوترابى – با تغییر و تلخیص

     



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط محمد نوروزی در جمعه 88/5/16 و ساعت 11:47 صبح | نظرات دیگران()

    بخوانید و فکر کنید!!!

    خاطره تلخ یک ازدواج اینترنتی

    ازدواج اینترنتی

    یک
    دکتر جوان از طریق اینترنت با دختری آشنا می شود وبا او ازدواج می کند اما
    بخت با این دکتر یار نبود چون پی به رازی برد که بوی فریب می داد. پزشک
    جوان می گوید : اوایل سال 82 از طریق چت اینترنتی با او آشنا شدم و بعد از
    مدتی هم به خواستگاریش رفتم وبا یکدیگر ازدواج کردیم. روزی از دفترچه
    خاطرات همسرم یک شماره تلفن پیدا کردم وبا آن شماره تماس گرفتم. پسری آن
    طرف خط بود از او پرسیدم آیا رویا را میشناسی؟ پسرجوان گفت: بله او همسر
    سابقم بود که از طریق اینترنت با هم آشنا شده بودیم.

     

     شوکه
    شده بودم. با آن پسر جوان قرار ملاقات گذاشتم وحقایق تلخی را برایم تعریف
    کرد .او گفت که چند ماه پیش رویا به مغازه اورفته ویک دستگاه کامپیوتر از
    او خریده بود . بعدازطریق چت کردن با هم آشنا شده اند که پسرجوان به
    خواستگاریش رفته وبا هم ازدواج کرده اند این پسر جوان گفت:پس ازچهار سال
    رویاچنان زندگی را بر من تلخ کرد که چاره ای جز طلاق نیافتم و از هم
    جداشدیم ؟؟؟!

    برای انسانهای بزرگ بن بست وجود ندارد. چون بر این باورند که: یا راهی خواهم یافت، یا راهی خواهم ساخت

    در
    جریان درد دل این جوان فهمیدم رویا درست در همان موقع که با من از طریق چت
    رابطه داشت همسر او هم بود و پس از طلاق به عنوان یک دوشیزه با من ازدواج
    کرده است.درحقیقت رویا مرا فریب داده بود. به خانه که برگشتم شناسنامه اش
    را با دقت نگاه کردم و فهمیدم از طریق یکی از آشناهایش شناسنامه سفید
    گرفته وبا دستکاری در آن بامن ازدواج کرده است .

    ازدواج اینترنتی

     رویا
    وقتی متوجه شد که من راز او را فهمیده ام به دادگاه خانواده رفت و از من
    به خاطر نپرداختن نفقه شکایت کرد و مهریه اش را به اجرا گذاشت .در واقع
    دست پیش گرفت تا پس نیفتد .  ماموران به خانه ما در تجریش امدند و مرا با
    دستبند به زندان فرستادند . این دکتر جوان ادامه داد: در زندان اوین
    جوانان زیادی بودند که همسرانشان مهریه خود را به اجرا گذاشته
    بودند. اکنون من به اتهام فریب در ازدواج از همسرم شکایت کرده ام و پرونده
    در شعبه 272درحال رسیدگی است.

     

    ماده 647 ق.م.ا
    :چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از
    قبیل داشتن تحصیلات عالی ، تمکن مالی ، موقعیت اجتماعی ، شغل و سمت خاص ،
    تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هریک از آنها واقع شود مرتکب به
    حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال محکوم می گردد.

    یادمان باشد در مورد هر کاری به خصوص ازدواج که از مهمترین رخدادهای زندگی انسان است ابتدا خوب شناخت پیدا کنیم و سپس اقدام .
    مخفی
    نمودن ازدواج قبلی از مصادیق فریب در ازدواج است لذا دوشیزه ای که قبل از
    عقد و ازدواج دوم واقعه ازدواج و طلاق اول خود را از شوهر مکتوم نگاه
    داشته مرتکب فریب در ازدواج شده و عملش با ماده 647 ق.م.ا منطبق می باشد
    ولی در هر حال این امر در طلاق موجب کاهش مهریه نخواهد شد...

    با توجه به قید(هر یک از زوجین) این ماده شامل زن و مرد هردو خواهد بود.

     

    درمورد
    فوق معلوم است که این جوان در مورد همسر آینده اش هیچ شناخت کافی نداشته و
    تازه زمانی متوجه حقایق شده که دیگر دیر شده است و باز هم به این نکته
    باید اشاره کنیم که شناخت قبل از ازدواج زمینه ساز موفقیت در زندگی زنا
    شویی است و اصولا در هر کاری که انسان می خواهد وارد شود باید در موردش
    شناخت کافی پیدا کند زیرا بدون شناخت مناسب چیزی جز شکست در انتظار انسان
    نیست. پس یادمان باشد در مورد هر کاری به خصوص ازدواج که از مهمترین
    رخدادهای زندگی انسان است ابتدا خوب شناخت پیدا کنیم و سپس اقدام . وباز
    هم به این نکته اشاره کنیم که انسان نباید تعهدی بیش از توان خود بنماید
    که قادر به انجام آن نباشد.

     

    منبع: گفتمان عدالت

    تنظیم برای تبیان: کهتری

     

    مقالات مرتبط

    ایده ال گرایی در انتخاب ممنوع

    اول یاد بگیر،بعد دست بکارشو

    در اوج غریزه ،پاکدامن باش!

    عشق یا عادت

    عروس رفته ایمیل چک کنه

    مهریه های باور نکردنی!

    مهریه راکی داده کی گرفته؟



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط محمد نوروزی در جمعه 88/5/16 و ساعت 11:46 صبح | نظرات دیگران()

    روابط نامرئی درارتباط دختر و پسر

    ارتباط دختر و پسر و شرایط آن(3)

    ارتباط

    برای مطالعه ی قسمت قبل اینجا کلیک کنید.

     

    در
    مقالات قبل راجع به انگیزه ها ی برقراری ارتباط با جنس مخالف واثرات زیان
    بار ارتباط ناصحیح به اختصار صحبت کردیم وحالا نوبت می رسد به بحث اصلی که
    همان پیشگیری از به وجود آمدن چنین رابطه ای ست .

    علل و عوامل
    گوناگونی در بروز رفتارهای نادرست در روابط دختران و پسران نقش دارند که
    می‌توان به‌طور کلی این عوامل را به سه دسته زیر تقسیم کرد:

    1- نوجوان و افکار غیرواقعی او

    2- خانواده و شیوه‌های برخورد آنان با نوجوان

    3- شیوه‌های برخورد جامعه با نوجوان

     

    1- نوجوان و افکار او

    انسان
    در زندگی خویش پیوسته تجربیات تازه‌ای کسب و شناخت‌های نادرست خویش را
    تصحیح می‌کند. سنین میانسالی و پس از آن، به انسان این امکان را می‌دهد که
    به  واقعیات ذهنی خویش واقف شود و بپذیرد که آنچه را او می‌‌داند و
    می‌شناسد، تمامی واقعیت نیست. به این لحاظ است که انسان در میانسالی،
    اساسا با احتیاط سخن می‌گوید و با احتیاط عمل می‌کند.

     

    در
    سنین نوجوانی ما شاهد شکل دیگری از این مسئله هستیم. نوجوان به دلیل غلبه
    «خودمحوری شناختی» بر ذهنش، نمی‌تواند به آسانی در خصوص وجود یا فقدان
    شاخه های دیگری از واقعیت و با احتمال خطا  بودن اندیشه خود، فکر کند. به
    سخنی دیگر نوجوان به آسانی نمی‌تواند از ذهن خویش خارج شود و ذهن دیگران
    را نیز در نظر بگیرد. به همین لحاظ است که در مورد اندیشه و باور خود مطلق
    عمل می‌کند و باور خود را تقریبا به‌طور مطلق، درست می‌پندارد. همین مسئله
    باعث می‌شود که کمتر به عواقب عمل خویش و وقایعی که ممکن است در آینده، به
    وقوع بپیوندند، بیندیشد.  به همین دلیل باید به لحاظ تربیتی مراقبت بیشتری
    نسبت به افکار و اندیشه‌های نوجوان اعمال کرد.

    باید
    از طریق برقراری روابط صمیمانه از طرف اولیای خانه و مدرسه با او، و نیز
    گفت وشنود زیاد با وی، در جریان محتوای فکری او قرار گرفت و بدون
    موضع‌گیری سریع و ناپخته در مقابل افکار نادرست وی، از طریق ارائه شواهد
    جانبی، نوجوان را به این فکر کشاند که در مورد باورهای خویش بیشتر تامل و
    افکار نادرست خود را اصلاح کند.

    یکی از منابع بسیار مهم در
    تغذیه فکری نوجوانان، وجود افکار رایج  بین آنان است. افکاری که معمولا در
    گفتگوهای خصوصی و گاه به صورت حرف‌ها و مسائل پیش پا افتاده، ولی در عین
    حال قطعی، بین نوجوان رد و بدل می‌شود. این افکار معمولا به اطلاع مربیان،
    پدران و مادران نمی‌رسد. به این لحاظ برای آنان «نامرئی» است. این افکار
    درس‌های نامرئی است که به شکل غیررسمی بین نوجوانان رد و بدل می‌شود و از
    طریق گفت و شنودهای مکرر، آنها را می‌آموزند و ماحصل آنها را به صورت
    راهنمای عمل، مورد استفاده قرار می‌دهند.

     

    دست ‌اندرکاران
    تعلیم و تربیت باید به اهمیت محتوای دروس نامریی و نیز نحوه شکل‌گیری و
    انتقال آنها در بین نوجوانان و میزان تضاد آنها با آموزش‌ها و دروس رسمی و
    مرئی واقف باشند. باید پیوسته بدانند دروس نامرئی در مدرسه‌ای به نوجوانان
    منتقل می‌شود که دیوار و کلاس بخصوصی ندارد. یعنی مدرسه هم نامرئی است.

     

    شاید
    ارائه مثال‌هایی در این زمینه، بتواند در انتقال دقیق‌تر مطلب ما را یاری
    کند.  نوجوان دختری ممکن است در جمع دوستانش بشنود که کسی می‌گوید: «فلانی
    خیلی بی‌عرضه است، جرئت نمی‌کنه از یه پسر یه نامه قبول کنه» این جمله‌ها
    به سادگی و به آسانی بین نوجوانان رد و بدل می‌شود و بدون هیچ‌گونه
    استدلالی به دیگران منتقل می‌شود. که ملاک با عرضه بودن و یا ملاک بالا
    پریدن این است که دوست پسر و یا دوست دختر داشته باشی.

     

    «دروس
    نامرئی» ضرورتا محتوایی منفی ندارد. چه بسا عناصری مثبت و سازنده نیز در
    مدرسه نامرئی به نوجوانان منتقل شود. انتقال ارزش‌هایی در زمینه با غیرت
    بودن، خوش خلق بودن شجاع بودن و بسیاری ارزش‌های دیگر در لابلای دروس
    نامرئی منتقل می‌شود.در مورد روابط دختران و پسران نیز باورها و عقایدی
    وجود دارد که در مدرسه نامرئی منتقل می‌شود و چارچوب عمل نوجوانان را
    می‌سازد. و با تاسف باید بگوییم که اکثر باورهای نوجوانان در مورد جنس
    مخالف و وظیفه‌ای که در قبال آن دارند، از طریق مدرسه نامرئی به آنان
    منتقل می‌شود.

     

    مسائل و مطالب مربوط به مدرسه نامریی بسیار
    است، لکن بهتر است در اینجا تنها به برخی از مواد آن، که مربوط به روابط
    نامطلوب دختران و پسران است، اشاره کنیم. یکی از دروس نامرئی در میان برخی
    از نوجوانان «داشتن احساس مسئولیت برای پیدا کردن دوست دختر و یا پسر،
    برای یکدیگر است». نوجوانان برای پیدا کردن دوست از جنس مخالف برای
    دوستانشان، احساس مسئولیت می‌کنند. همان گونه که برخی از بزرگسالان نیز
    برای یافتن همسر برای دختران و پسرانی که به سن ازدواج رسیده‌اند، احساس
    مسئولیت کرده و اقدام به معرفی افرادی برای صحبت کردن می‌کنند. مشابه همین
    رفتار در میان برخی از نوجوانان نیز دیده می‌شود.

    احساس رسالت در مورد پیدا کردن دوست برای یکدیگر، عاملی است تسهیل کننده در جهت برقراری روابط نادرست بین دختران و پسران.

    یکی
    دیگر از عوامل مخفی در میان نوجوانان که تآثیر بسزایی در ایجاد روابط
    نامطلوب بین آنان دارد، پدیده‌ای است که می‌توانیم آن را «همدردی با عاشق»
    بنامیم. وقتی نوجوان در بین دوستان نزدیک خود اظهار می‌کند که من کسی را
    دوست دارم، گویی نوعی هم حسی و همدردی از آنان برمی‌انگیزد. دوستان نزدیک
    نوجوان‌ گاه براساس همین هم حسی و همدردی است که سعی می‌کنند. تسهیلاتی
    برای برقراری ارتابط بین آن دو فراهم کنند.

    در
    حقیقت باید گفت نوجوانانی که برنامه مشخصی در زندگی ندارند و نیز روش‌های
    درست جلب توجه را نمی‌دانند، با کوچکترین احساس علاقه نسبت به فردی از جنس
    مخالف و یا حتی بدون وجود چنین علاقه ای، در چرخه‌ای از تعامل هم حسی و
    همدردی در بین دوستان صمیمی و نزدیک خود قرار می‌گیرند.

    در
    این چرخه، آنان را به طرف بروز رفتارهایی سوق می‌دهد که گاه به لحاظ
    اجتماعی و اخلاقی نا‌پسند است. در چنین وضعیتی باید بگوییم علاقه‌مندی
    نوجوان به فردی خاص کاملا جنبه فرعی پیدا می‌کند، آنچه در اصل باعث می‌شود
    او دست به رفتارهایی همچون، نامه‌نگاری و یا ملاقات بزند، تعامل متقابل او
    با دوستانش است. به عبارت دقیقتر در چنین مواردی این احساس فردی نوجوان
    نسبت به فردی  از جنس مخالف نیست، که او را به نامه‌نگاری و یا ملاقات
    می‌کشاند، بلکه این تعامل متقابل دوستان اوست که وی را مستعد انجام چنین
    کارهایی می‌کند.

    درمقاله ی بعد شرایطی را که درخانواده می تواند به این رابطه دامن بزند یا از ایجاد آن جلوگیری کند را بیان می کنبم .

    باماهمراه باشید.

     

    منبع :بر گرفته از کتاب تحلیلی تربیتی برروابط دخترو پسر درایران

    باتغییرو تلخیص




  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط محمد نوروزی در جمعه 88/5/16 و ساعت 11:45 صبح | نظرات دیگران()

    اینکه می گن سن ازدواج، یعنی چه؟

    سن ازدواج برای دختران (3)

    ازدواج

     

    در مقاله ی قبل راجع به سن ازدواج و اینکه بلوغ یکی از ملاک های آن است صحبت کردیم.

    ودر این مقاله توضیح مفصل تری بر آن می دهیم :

    "کلمه
    بلوغ (بضم باء) بر وزن دروغ ، مصدر ثلاثی مجرد از ریشه بلغ به معنی رسیدن
    است. بلوغ در لغت رسیدن به سن رشد را گویند که انسان در آن به مرحله تمییز
    وتشخیص می رسد.در کتاب المعجم الوسیط آمده البلوغ نضج الوظایف الجنسیه
    یعنی بلوغ نضج (پختگی) وظایف جنسی است"1.

    همانطور که پیشتر نیز
    بدان اشاره شد در ماده اصلاحی سال 61 ماده 1041 ق.م نکاح قبل از بلوغ را
    ممنوع دانسته ودر تبصره 1 ماده 1210 اصلاحی این گونه سن بلوغ را تعریف می
    کند :

    (سن بلوغ در پسر پانزده سال قمری ودر دختر نه سال قمری است.)
    با توجه به این دو ماده قانونی سوالی که مطرح می شود آن است که مد نظر
    قانون از سن بلوغ ،بلوغ شرعی است که تکلیف وانجام واجبات وترک محرمات در
    آن سن بر فرد الزامی است یا سنی است که در آن سن قانو نگذار عقد نکاح را
    صحیح می داند؟

     

     در مذاهب مختلف اهل سنت  نسبت به سن
    بلوغ اتفاق نظر وجود ندارد :"ابوحنیفه 18 سالگی را برای پسر و17 سالگی را
    برای دختر پذیرفته اند وسایر مذاهب 15 سالگی را برای هردو انتخاب کرده
    اند".2

    در فقه امامیه که تبصره ماده 1210 قانون مدنی برگرفته از آن است به نظرمشهور فقها نه سالگی سن بلوغ دختران است ."3

     

    بنابراین
    واقع بینی ایجاب می کند که بگوییم در قانون 1041 ق.م مصوب سال 61  سن بلوغ
    شرعی برای دختران 9سال تمام بوده  و قانونگذار همین سن را برای ازدواج
    صحیح دانسته است وزیر عنوان قابلیت صحی قرار داده است . بدین معنا که  این
    سن بلوغ ،که نه سال تمام است سنی است که قابلیت صحت برای ازدواج فراهم می
    کند وقبل از این سن، نکاح تنها با اجازه ولی صحیح است آن هم با در نظر
    گرفتن مصلحت مولی علیه .

     

      پس از سیر تاریخی نه چندان طولانی در مصوبه سال 79 قانون باز هم سن ازدواج رابا تغییراتی این گونه می پذیرد:

    (عقد
    نکاح دختر قبل از رسیدن به سن 13 سال تمام شمسی وپسر قبل از رسیدن به سن
    15 سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه
    صالح.)

     این ماده قانونی گویی تکرار تمام مطالب ماده اصلاحی سال 61
    است بدین معنا که در  تبصره ماده قانونی سال 61 نکاح دختر قبل از سن بلوغ 
    که همان نه سال تمام است را با اجازه ولی مجاز می دانست در ماده 1041 مصوب
    79 نیز نکاح قبل از سیزده سال را با اجازه ولی جایز می داند .

     

     لذا
    گرچه ماده قانونی جدید حرفی از سن بلوغ نمی زند ودیگر بلوغ را برای نکاح
    قابلیت صحی نمی داند بلکه خود سنی را معین می کند وآن را ملاک قرار می
    دهد ، ولی نشانه ها در آن حاکی از دو موضوع است :  اولا  نکاح در سنی که
    قابلیت صحت نکاح بدان تعلق می گیرد ومورد توجه قانون بوده صورت بگیرد  که
    همان 13 سال تمام است  . ثانیا نکاح در پایین تر از این سن با اجازه ولی
    امکان پذیر است .

    بنابراین
    در مورد ازدواج که امری مهم و تاثیر گذار بر جامعه و سلامت روانی فرد و
    همچنین اعضای خانواده است توجه به این نکته ضروری است که  سن ازدواج برای
    هر فرد در هر جامعه و حتی محیطی که زندگی می کند می تواند متفاوت باشد
    ،وضعیت آب و هوا و اقلیمی محیط ،تربیت و فرهنگ اخلاق، آداب اجتماعی و
    تغذیه در رشد جسمانی و روحی یک فرد موثر بوده و به طور محسوس ویا حتی
    نامحسوس تاثیراتی را بر این موضوع خواهد گذاشت .

    آنچه
    مسلم است اینکه افراط و تفریط دراین وادی ضربات جبران ناپذیری را به بنیان
    خانواده ها وجامعه وارد می سازد و درایت و توجه همه جانبه به این موضوع از
    بسیاری نابسامانی ها در خانواده ومحیط زندگی فرد جلوگیری می کند . در
    حقیقت قانونگذار با نهادن و وضع قانون 1041 به ازدواج در سنین زیر بلوغ و
    حتی دختر وپسر بالغ که شرایط مساعدی برای ازدواج از لحاظ جسمی وروحی
    واجتماعی ندارند نظارت می کند تا در این راستا از یک سو مانع  سوء استفاده
    وبهره گیری افراد نادان و سودجو شود و از سوی دیگر امکان ازدواج دختر پسر
    بالغ کمتر از سن 13سال را که تمامی شرایط را دارا بوده وازدواج به مصلحت
    آنان است فراهم سازد.

     

    حال توجه به این نکته ضروری است که
    آیا قانونگذار ضمانت اجرایی برای تخلف از سن معین شده توسط قانون در نظر
    گرفته است . چراکه عدم نهادن ضمانت اجرای حقوقی مانع از  تحقق کامل امر
    قانون خواهد شد .

    با ما باشید.

    پی نوشت :

    1-بررسی حقوق کودک،نویسنده  سید محمد آقا میری

    2- حقوق مدنی دکتر کاتوزیان -ج اول -ص69

    3- همان ص70

                                                                                    تبیان - خانواده وزندگی

                                                                             فردوسی(کارشناس حقوقی)

     

    مقالات مرتبط :

    دختر که رسید به بیست...

    آماده ای برای ازدواج؟

    افراد بالغ آماده ی ازدواج                                                                              



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط محمد نوروزی در جمعه 88/5/16 و ساعت 11:43 صبح | نظرات دیگران()

    دختر و پسر، سود جویی یا تعهد  

      روابط دختر و پسر از نگاه آیات و روایات

    دختر و پسر

    فارس:
    روابط پسران و دختران جوان، در کشور ما به عنوان یک معضل اجتماعی مطرح است
    لذا بر اولیای خانه و مدرسه و به تبع آنها مسئولین فرهنگی و اجتماعی لازم
    است این مسئله را به طور علمی بررسی نمایند و از هرگونه تصمیم احساسی
    خودداری کرده و با شناخت کامل آسیب ها، زمینه ها و راهکارهای علمی و تخصصی
    با این انحراف برخورد نمایند. برای بررسی این معضل با سؤال هایی روبرو
    هستیم: 1 - چه نوع روابطی، معضل اجتماعی به شمار می رود؟

    2 - چه
    آسیب هایی دراین زمینه جوانان ما را تهدید می کند؟ 3 - زمینه های این
    روابط آسیب زا چیست؟ 4 - چه راهکارهایی برای پیشگیری و هدایت صحیح وجود
    دارد؟ در این مقاله سعی داریم پاسخگوی این سئوالات باشیم.

    روابط آسیب زا

    ارتباط
    و برخورد پسران و دختران، امری اجتناب ناپذیر است زیرا بدیهی است که
    در جامعه نمی شود دیوار و حائلی بین دو جنس کشید. هنگامی که از روابط
    دختران و پسران به عنوان معضل اجتماعی و آسیب زا یاد می شود، منظور روابط
    پنهانی، غیرعادی و ناپخته ای است که به دور از هرگونه شناخت کافی
    بوده و به صورت هیجانی، تخیلات و رؤیاهای غیرواقعی صورت می گیرد. دختران و
    پسرانی که به منظور جلب توجه جنس مخالف و با هدف دوست یابی از بین آنان،
    افرادی مانند خود را می یابند و روابط نامتعادلی برقرار می کنند، معمولا
    در نهایت با احساس سرخوردگی و بیهودگی و نیز احساس بیزاری از خود به خانه
    باز می گردند.

    غریزه
    جنسی، غریزه ای نیرومنداست که هر چه بیشتر اطاعت شود، سرکش تر می گردد؛
    همچون آتشی که هر چه به آن بیشتر خوراک بدهند شعله ورتر می شود.(1)

    تعالیم
    انسان ساز اسلام، این نوع روابط را نهی می کند نه اینکه زنان و دختران را
    از جامعه طرد نماید و از هرنوع حضور و فعالیت های آنان و برخورد و ارتباط
    زنان و مردان جلوگیری کند.  بلکه برای آن حدودی قئل باشند. هنگامی که یکی
    از دختران شعیب از
    طرف پدر مأمور شد تا حضرت موسی را به خانه دعوت کند با کمال وقار و حیاء
    با موسی سخن گفت (قصص. 25) این الگوی شایسته به ما نشان می دهد که می شود
    زنان و مردان در جامعه با یکدیگر برخورد و تعامل داشته باشند و در عین حال
    حریم یکدیگر، حیاء و عفت خود را نیز حفظ کنند.

                                                                        ********************

    آسیب شناسی
    دختر و پسر

    الف - آسیب روانی:
    فقدان حریم میان زن و مرد و آزادی معاشرت های بی بند و بار، هیجان ها و
    التهاب های جنسی را فزونی می بخشد.  روح بشر فوق العاده تحریک پذیر و سیری
    ناپذیر است، از طرفی تقاضای نامحدود خواه ناخواه انجام نشدنی است و دست نیافتن به آرزوها به نوبه خود منجر به اختلالات روحی و بیماری های روانی می گردد. (2)  از طرف دیگر اگر در کوچه و خیابان، دلبری مرسوم گردد و
    جلوه گری، هنر دختران محسوب شود و در روابط دختر و پسر تجاذب و دلبندی به
    میان آید، دخترانی که از زیبایی لازم برخوردار نیستند، همیشه احساس کمبود و حقارت می
    نمایند و لطمه های جدی بر روح و روان آنان وارد می شود. آفت دیگر این است
    که افراد در این نوع روابط که معمولاً ناپایدار بوده و براساس سودجویی است
    نه تعهد، به شکست در عشق منتهی می شوند و در نتیجه روح لطیف و با نشاط
    آنها گرفتار افسردگی می شود. عشق بازی های خیابانی قبل از ازدواج، آسیب
    دیگری نیز دارد وآن این است که دائماً از فاش شدن روابط گذشته و تاثیر آن
    بر زندگی آینده دچار تشویش خاطر و نگرانی هستند و این نگرانی اثر مخربی بر
    بهداشت روانی انسان می گذارد.

    ب - آسیب اجتماعی:
    آنچه موجب فلج کردن نیروی اجتماعی است، آلوده کردن محیط کار به لذت جویی
    های شهوانی است(3) زیرا از طرفی شخصیت و کرامت زن را در حد یک کالا برای
    کام جویی مردان تنزل می دهد و امنیت روانی لازم را برای فعالیت اجتماعی او
    از بین می برد، و از طرف دیگر مردان، تمرکز حواس و دقت کافی را برای
    کارهای خود ندارند. هر چه روابط دختر و پسر ضابطه مند تر شود اجتماع سالم
    تر خواهد شد و افراد جامعه بهتر به کار خود رسیدگی کرده، جوانان در محیط
    کار، درس و دانشگاه راحت تر خواهند بود و به پیشرفت های بیشتری خواهند
    رسید.

    تفاوت
    جامعه ای که روابط جنسی را به محیط خانوادگی محدود می کند با اجتماعی که
    روابط آزاد در آن اجازه داده می شود این است که ازدواج در اجتماع اول
    پایان انتظار و محرومیت و در اجتماع دوم، آغاز محرومیت و محدودیت است.

    ج - آسیب خانوادگی:
    معاشرت های آزاد و بی حد و مرز در برخی خانواده ها، زمینه بی بند و باری
    پسران و دختران را فراهم ساخته و ازدواج را به صورت یک وظیفه، تکلیف و
    محدودیت در آورده است.در سیستم روابط آزاد جنسی، پیمان ازدواج به دوران
    آزادی دختر و پسر خاتمه می دهد و آن ها را ملزم می سازد که به یکدیگر
    وفادار باشند و در سیستم اسلامی به محرومیت و انتظار آنان پایان می بخشد.
    (4) پس آسیب اول، بی رغبتی به ازدواج و تشکیل خانواده است. آسیب دیگر این
    است که روح بی اعتمادی و سوء ظن در جامعه اوج می گیرد و این همان چیزی است
    که قرآن کریم از آن نهی فرموده است (هجرات. 12) بنابر این روابط آزاد،
    زمینه ساز بسیاری از سوء ظن ها است. نکته دیگری که در جوامع آزاد و مختلط،
    خانواده ها را تهدید می کند این است که زن و مرد، همواره در حال مقایسه
    اند، مقایسه آنچه دارند با آنچه ندارند وآنچه ریشه خانواده را می
    سوزاند این است که این مقایسه ها آتش هوس را در زن و شوهر و مخصوصاً در
    وجود شوهر دامن می زند. (5)

    ادامه دارد...

    پی نوشت ها:

    1) مرتضی مطهری، مسئله حجاب، ص. 69

    2) همان، ص. 72

    3) مرتضی مطهری، مسئله حجاب، ص. 78

    4) مرتضی مطهری، مسئله حجاب، ص. 75

    5) حداد عادل، فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، ص. 69

     

    بازیاب، با تلخیص

    تنظیم برای تبیان: کهتری

     

    مقالات مرتبط

    دوستی از دوجنس مخالف

    آتش و پنبه

    مهار خودنمایی،بدون خشونت

    رابطه آتشین

    خیابان جای مناسبی برای یافتن شریک زندگی نیست

    آموزش ارتباط سالم با جنس مخالف در خانواده

    آموزش محرم و نامحرم به کودکان و نوجوانان

    دختروپسر،محرم یانامحرم؟

    روابط نامرئی درارتباط دختروپسر



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط محمد نوروزی در جمعه 88/5/16 و ساعت 11:41 صبح | نظرات دیگران()

    ازدواج! غول بی شاخ و دم

    ازدواج

    انسان
    موجودی است که دارای نیازهای بیشمار می­‌باشد و برای بر طرف کردن آن­ها به
    دنبال بهترین راه حل­ که مورد پذیرش جامعه و باعث سعادت و خوشبختی­‌اش
    می‌شود، می­گردد و و یکی از نیازهای همه‌ی انسان‌ها داشتن شریک زندگی،
    همراه و همدمی است که در قرآن نیز به آن اشاره شده و در سیره‌ی
    معصومین«علیهم‌السلام» نیز بر اقدام به آن سفارش شده است.

    اما
    متاسفانه این راه حل نیز امروزه خود با موانعی مواجه شده که نتوانسته است
    پاسخ­گوی نیازهای جوانان  باشد، ولی امروز می‌خواهیم از نگاه دیگری به این
    مشکلات نگاه کنیم!

    ***

    شهین که دارای مدرک
    لیسانس و شاغل با 33 سال سن می­باشد در پاسخ به این سوال که:"چرا تا به
    حال ازدواج نکرده­‌ا‌‌‌‌ی؟" جواب می­‌دهد: "وقتی می­توانم خودم خرج خودم
    را بدهم دیگر نیازی به کسی ندارم که فقط به من امر و نهی کند."

     

    علی
    لیسانسه، شاغل و 35 سال سن دارد می‌گوید:"زن می­خواهم چه کار دنبال دردسر
    نمی­گردم که هم کار کنم هم اگر خواستم جایی بروم اول از او اجازه بگیرم آن
    هم با خواهش و التماس."

     

    میترا دختری دیپلمه و شاغل با  32 سال سن می گوید:"  مگر مرد خوب پیدا می­شود اگر پیدا شد تو سلام من را به او برسان."

     

    امیر
    هم که شرایطش شبیه بقیه است می‌گوید: "مگر زن خوب پیدا می­شود؟" اما وقتی
    توضیح بیشتری می‌خواهم، می گوید: "تو یکی را پیدا نمی­کنی که به تو و
    زندگی خصوصیش پابند باشد."

     

    سیمین دختری دیپلمه و شاغل و
    همینطور محسن پسری دیپلمه و شاغل با سنی نزدیک به چهل سال در جواب این
    سوال پاسخ می­دهند:" اگر ازدواج کردن خوب بود فلانی که ازدواج کرده است
    الآن این قدر بدبخت نبود من هم بیکار نیستم خودم را بدبخت کنم."

     

    احمد
    که کارمند یکی از مراکز دولتی، جواب می­دهد:"اگر غذا و خورد و خوراک است
    که پیتزا فروشی بیرون هست و اگر هم لباس شستن و ظرف شستن، که ماشین لباس
    شویی و ماشین ظرفشویی برای همین­هاست."

    بعضی از آنها به خاطر افزایش فساد اجتماعی مخصوصا در حیطه خانواده­ها از ازدواج فرار می­کنند.

    مریم
    که کم کم در آستانه‌ی تجرد قطعی (50 سالگی) قرار دارد، می‌گوید: " برای چی
    شوهر کنم که هر کار دلش می­خواهد بکنه و هیچ کس به او هیچی نگوید؟" و وقتی
    می‌خواهم به او توضیح بدهم که قانون اجازه نمی‌دهد که هرکس هر کار خواست
    انجام دهد، جواب می‌دهد: " نه اما وقتی ازدواج کردی باید بسوزی و بسازی نه
    می­توانی از خرجی گرفتنت حرف بزنی و نه می­توانی بگی مهریه ام را می­خواهم
    با این که حق اصلی یک زن به حساب می­آید؟"

     

    این جملات نشان
    می­دهند افرادی هستند که معضلات و مشکلات اولیه جهت ازدواج را
    ندارند(هرچند تعداد زیادی از افراد جامعه را در بر نمی­گیرند اما نباید از
    آنها غافل شد چرا که هر کدام از مشکلات اولیه اجتماعی در ابتدا در
    گروه­های کوچکی به وجود می­آید و چنانچه به آنها توجهی نشود در طول زمان
    کم کم به معضلات وسیعی تبدیل می­شوند) اما باز هم از ازدواج سر باز
    میزنند.

    عده‌ای
    هم این امر مهم (ازدواج) را تنها برای رفع یک نیاز می­دانند و ترجیح
    می­دهند که به جای تن دادن به ازدواج و قبول عواقب آن به راه­های غیر شرعی
    و یا حتی ازدواج موقت به عنوان یک امر شرعی تن بدهند.

    سعیده
    کارشناس مشاوره در رابطه با این سخنان، دسته بندی‌ای را ارائه می‌دهد، که
    مشخص می‌کند، دلایل اصلی این پاسخ‌ها چیست: "یک سری از این افراد از ترس
    این که مسئولیت زندگی را بپذیرند و چون به نوعی مسئولیت پذیر نیستند و
    ازدواج را مانعی برای آزادی دوران تجرد خود می­دانند ترجیح می­دهند که
    ازدواج نکنند.

     

    بعضی از آنها به خاطر افزایش فساد اجتماعی
    مخصوصا در حیطه خانواده­ها از ازدواج فرار می­کنند. عده‌ای هم این امر مهم
    را تنها برای رفع یک نیاز می­دانند و ترجیح می­دهند که به جای تن دادن به
    ازدواج و قبول عواقب آن به راه­های غیر شرعی و یا حتی ازدواج موقت به
    عنوان یک امر شرعی تن بدهند.

     

    در کنار این­ها افرادی هم
    هستند که در اطراف­شان کسانی که در ازدواج شکست خورده­­ اند را دیده ‌­اند
    و ترجیح می‌دهند این ریسک را نکنند. بعضی از آنها نیز چون دیده­اند زنانی
    را که به خاطر خواستن مهریه از همسرشان کارشان به طلاق منجر شده و یا در
    زندگی با مشکلاتی مواجه شده‌اند که حتی هنگام دریافت حق و حقوق خود موفق
    نبوده از ازدواج می­ترسند که به نظر می‌رسد ریشه‌ی اکثر این مشکلات عدم
    شناخت صحیح طرفین در انتخاب همسر است."

     

    صحبت‌ها را شنیدیم و
    تحلیل کارشناس را خواندیم، آیا بهتر نیست که در انتخاب همسر با چشمی باز و
    به دور از ترس و غیرواقعی نگریستن، اقدام کنیم؟ یا هنوز زود است؟یادمان
    باشد هر کاری وقتی دارد...

    منبع : چارقد

    تنظیم برای تبیان :داوودی

    مقالات مرتبط : ازدواج ،ارزش است یا ضد ارزش؟

    دلایل متداول برای ازدواج ناموفق

    خویشتن داری تاکی؟همسر می خوام

    ترس از ازدواج: مسئله این است!



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط محمد نوروزی در جمعه 88/5/16 و ساعت 11:38 صبح | نظرات دیگران()
    <   <<   6   7   8   9      >
     لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    تفاوت عشق و دوست داشتن
    آماده ای برای ازدواج؟
    خدا خودش قول داده
    ازدواج نکنید اگر...
    نقش ها و وظایف همسران در به وجود آوردن خانواده ای شاد و سالم ( ق
    پیشنهاداتی برای توفیق خانواده ها و برخورد مناسب همسران با هم
    با همسرتان صادق باشید اما ...
    همسر خود را بشناسیم
    پیشرفت همسرتان و حمایت شما
    مهر من نثار تو
    قلبش را برای خود نگهدارید
    به ما شدن بیاندیشید
    همدل و همراه ،تا ته دنیا
    12نکته برای نجات زندگی مشترک
    حتما میدونی منظور منو
    [همه عناوین(92)][عناوین آرشیوشده]

    بالا

    طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

    بالا