سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خیرخواهی، دوستی به بار می آورد . [امام علی علیه السلام]
امروز: چهارشنبه 103 آذر 14

دختر که رسید به بیست...

سن ازدواج دختران (1) 

همسر
سوالی
که گاهی در زمان های دور ونزدیک به عناوین مختلف مطرح می شد واکنون نیز
مورد توجه می باشد مسئله سن ازدواج است .ازدواج امری زیبا  ونیکو بوده ودر
دین مبین اسلا م مورد توجه واهمیت واقع شده است

برای
ایجاد یک عقد وعلقه صحیح وسالم باید طرفین از شرایط لازم برای این پیوند
برخوردار باشند در غیر این صورت بنای ازدواج متزلزل خواهد شد .ازجمله 
شرایط مهم دراین رابطه توجه به سن طرفین برای انعقاد عقد می باشد .

موضوع
سن ازدواج مقوله ای نیست که تنها از لحاظ حقوقی مورد عنایت حقوقدانان
وقانونگذار باشد بلکه ابعاد روانی ،اخلاقی واجتماعی را نیز با خود بدوش می
کشد.

اهمیت این موضوع شاید به دوجهت مورد توجه است: اول، درست
وصحیح بودن عقد نکاح .دوم، حمایت از دختران برای ازدواج در سنین پایین
وجلوگیری از آسیبهای ناشی از این موضوع   تا آنجا که یکی از دغدغه ها
ودشواری های اجتماعی  یک جامعه آن است که چگونه تمایلات جنسی زن ومرد را
در نهادهای حقوقی واخلاق اداره کند. بدین معنا که تا چه حددر  

این باره دخالت کند واین موهبت الهی را در مسیری درست ودور از تشنج وجدایی با تدابیر قانونی واخلاقی سامان دهد .

 

از
آنجایی که دختران وپسران پس از گذراندن سنین 6 تا 12 سال هویت جنسی خود را
شناخته وتفاوت هاوکاستی های یکدیگر را در می یابندطبیعتا این موضوع آنان
را به ایجاد یک پیوند ورابطه با جنس مخالف سوق می دهد اینجا آنچه مورد
توجه  قانونگذار است ارتباط مشروع بدور از خطا ولغزش است تا به تبع آن
ارتباط سالم جامعه نیز مصون وسلامت باشد .

موضوعی که باعث پیچیدگی
این موضوع می شود آن است که گاه شرایط روانی وجنسی ازدواج برای دختر وپسر
در سنین پایین مهیا است اما جامعه ویا حتی خانواده طرفین نمی توانند به
این موضوع رضایت دهند ،واضح است که این مطلب گاه به شرایط یک جامعه از
لحاظ  فرهنگ وآداب ورسوم وسنت های حاکم برآن وگاه به اوضاع و احوال شغلی
واقتصادی برمی گردد .

 

به عنوان مثال در هر جامعه ای اگر پسر
ویا دختری بخواهند ازدواج کنند باید حد متوسطی از تحصیل را داشته باشند
ویا توانایی واجازه کار در آن جامه برایشان فراهم باشد  ویا اینکه بتوانند
یک خانه  اجاره کنند  واز عهده ی هزینه های یک زندگی در حد متوسط برآیند
در عین حال از رشد عقلی وکمی تجربه برای اداره یک زندگی معمولی برخوردار
باشند .

 ازدواج
تنها تامین کننده ابعاد جسمانی یک فرد نیست بلکه سازندگی روحی واخلاقی
وپیشرفت های علمی شغلی ومعیشتی نیز به یک زندگی مستحکم وسالم وابسته است.

از
این رو سیاست قانونگذاری باید به گونه ای باشد که اولا امکان زناشویی
وازدواج زودتر جوانان فراهم آید ویا دست کم آن را ممنوع ومتوقف نسازد ودر
این راستا سن ازدواج را بیهوده بالا نبرد واز سوی دیگر از آنجایی که هدف
قانون وجامعه در امر ازدواج وتشکیل خانواده سلامت زوجین وفرزندان ناشی از
این پیوند مقدس است لذا باید اراده وشعور سالم نیز مورد توجه  قرار گیرد
که منظور همان رشد عقلی وروانی برای ازدواج است تا مسئولیت های ناشی از
این ازدواج تمییز وروشن شود.

ادامه دارد...

نوسینده : ف- فردوسی

کارشناس حقوقی تبیان

پی نوشت :

مستدرک الوسائل، ج 14، ص 154.



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط محمد نوروزی در جمعه 88/5/16 و ساعت 7:0 عصر | نظرات دیگران()

    اخلاق مهم تراست یا گرفتن حق؟

    بازخوانى حقوق خانواده در پرتو سنت نبوى (1)

    منشور حقوق و مسئولیت های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران
    آمیختن
    حقوق و اخلاق از امتیازات نظام حقوقى اسلام است که در بحث حقوق خانواده جا
    گرفته است. آمیختگى فقه خانواده و اخلاق خانواده در اسلام از روى حکمت و
    تدبیر صورت گرفته است. طبیعت خانواده اقتضاى چنین ترکیبى را دارد.

    امروز
    خانواده یکى از محورى‏ترین نهادهاى اجتماع بشرى است که تاکنون جانشینى
    براى آن یافت نشده است. نقش کلیدى خانواده در برآوردن نیازهاى عاطفى،
    فرهنگى، اقتصادى و غیر آن، این نهاد را به عنوان یک نهاد طبیعى بى‏بدیل که
    از آغاز خلقت همراه بشر بوده، تبدیل نموده است.

    از سوى دیگر
    آسیب‏ها و آفت‏هایى که موجب سست شدن بنیاد خانواده شده، توجه محققان را به
    مطالعه کارکردها و ابعاد گوناگون این نهاد جلب نموده است. اگر قرن حاضر را قرن فروپاشى خانواده در غرب بنامیم گزافه نگفته‏ایم، این
    سیل بنیان کن به مرزهاى کشورهاى غربى محدود نمانده و از طریق وسایل
    ارتباطى، مهاجرت و ... کشورهاى اسلامى و جهان سوم را نیز درنوردیده است.
    آمار رو به افزایش طلاق در کشورهاى اسلامى مایه نگرانى بسیارى از متفکران
    و دینداران گردیده است.

    تأسف‏انگیزتر اینکه در فرایند صنعتى شدن کشورهاى جهان سوم و ورود ماشین و صنعت از کشورهاى غربى «جنبش‏هاى آزادى زنان» از نوع غربى آن هم وارد این کشورها شده است. ماهیت این جنبش‏ها با فرهنگ و
    تمدن اسلامى ناهمگون است، چه در این ایده‏ها خدا جایگاهى ندارد. در جامعه
    و فرهنگى که خدا حضور نداشته باشد، ایثار و فداکارى و مهر و عاطفه و سایر
    دستورهاى اخلاقى و دینى بى‏معناست.

    دستورهاى اخلاقى چون گذشت و
    مهرورزى اساس و بنیاد خانواده را تشکیل مى‏دهد. سست شدن بنیاد خانواده نیز
    دورنماى آینده بشر و ارزش‏هاى انسانى را تار و مبهم مى‏سازد. بر اساس این
    واقعیت است که گفته‏اند: «سست شدن بنیان خانواده در قرن حاضر تهدیدى براى
    آینده بشریت و ارزش‏هاى انسانى است.»(1)

    این در حالى است که
    متفکران مسلمان با تکیه بر تعالیم انسان‏ساز اسلام تنها راه گریز از آثار
    سوء و خانمان‏برانداز فرهنگ غرب را پناه بردن به معنویت و اخلاق مى‏دانند.

    آمیختن حقوق و اخلاق از امتیازات نظام حقوقى اسلام است که در بحث
    حقوق خانواده جا گرفته است. آمیختگى فقه خانواده و اخلاق خانواده در اسلام
    از روى حکمت و تدبیر صورت گرفته است. طبیعت خانواده اقتضاى چنین ترکیبى را
    دارد. بلکه مى‏توان گفت: نقش اخلاق در خانواده که کانون مهر، ایثار و گذشت
    است بیش از حقوق مى‏باشد.(2)

    با این وصف توجه به حقوق خانواده و
    ارتقاى جایگاه زن در خانواده از موضوعات مهم مورد توجه محققان، حقوقدانان
    و فقیهان در کشورهاى اسلامى بوده است تا شاید بتوان از این طریق جلوى سیل
    مخرب فرهنگ غربى که موجودیت خانواده را در کشورهاى اسلامى تهدید مى‏کند،
    سد نمود.

    از میان روش‏هاى گوناگون انجام اصلاحات در حوزه حقوق
    خانواده بى‏شک اصلاح معطوف به کتاب و سنت و به اصطلاح «درون دینى»
    مطمئن‏ترین و بى‏نقص‏ترین روش‏هاى اصلاح است که ضرورت آن غیر قابل انکار
    مى‏باشد.

    این تحقیق در پى آن است که حقوق خانواده و تحوّلات آن را
    مطالعه کند و این حقیقت را باز نماید که اوّلاً: تحول و تطبیق جریانات و
    نهادهاى اجتماعى با زمان یک ضرورت انکارناپذیر است.

    ثانیاً: این
    وظیفه اندیشوران و محققان مسلمان است که بهترین و سالم‏ترین نوع اصلاح و
    تحول را در نهادهاى اجتماعى از جمله نهاد خانواده به کار بندند. به تعبیر
    دیگر در کشاکش میان سنت و تجدد، ناگزیر از اصلاح و ایجاد سازگارى میان آن
    دو هستیم. این اصلاح در سایه سنت نبوى باید صورت گیرد، چرا که در سنت نبوى
    نه تنها اصلاحات تاریخى در حوزه حقوق خانواده و زن انجام شد که بنیادها و
    روش‏هاى صحیح اصلاح نیز نمایانده گردیده است.

    دستورهاى
    اخلاقى چون گذشت و مهرورزى اساس و بنیاد خانواده را تشکیل مى‏دهد. سست شدن
    بنیاد خانواده نیز دورنماى آینده بشر و ارزش‏هاى انسانى را تار و مبهم
    مى‏سازد.
    خانواده

    خانواده از دیدگاه پیغمبر اکرم(ص)

    وحى
    و سنت نبوى اساساً جدایى‏ناپذیرند؛ آنچه در کتاب خدا بر پیغمبر نازل شده
    است با تبلیغ در جامعه گسترش مى‏یابد و هر چه پیغمبر اکرم(ص) براى مردم
    مى‏گوید ، به حکم « ما ینطق عن‏الهوى ان هو الا وحى یوحى» مورد تأیید و
    حمایت خداوند جهانیان است.

    در اینکه نکاح مورد توصیه و سفارش اسلام است هیچ تردیدى وجود ندارد.

    فقیهان بر استحباب نکاح در اسلام سه دلیل اقامه کرده‏اند: اجماع، کتاب و سنت.(3)

    بر
    اساس سنت قطعیه تمام مذاهب اسلامى، ازدواج نهاد مقدسى است که سیره رسول
    خدا(ص) بر آن تأکید بسیار دارد. روایات زیادى از پیامبر در مجامع و منابع
    روایى شیعه و اهل سنت وارد شده است(4) که به تعدادى از آنها اشاره
    مى‏کنیم. پیامبر(ص) فرمود:

    «ما بنى فى الاسلام احب الى اللَّه عزّ و جل من التزویج؛(5)

    هیچ نهادى محبوب‏تر از ازدواج نزد خداوند بزرگ نیست.»

    نیز فرموده‏اند:

    که هر کس ازدواج کند نصف دینش را حفظ نموده،(6)

    ازدواج کنید که در روز قیامت به شما مباهات مى‏کنم(7)

    و تأهل گزینید که روزى‏رسان‏تر است.(8)

    از حضرت على(ع) روایت شده است:

    ازدواج کنید که سنت رسول خداست

    و نیز فرمود:

    هر کس خواهد از سنت من پیروى کند ازدواج کند و فرزند بخواهد.(9)

    امام صادق(ع) در پاسخ سؤالى که از رفتار شخصى پرسیده بودند که عبادت مى‏کند و غذا و زن و بوى خوش را کنار گذاشته مرقوم فرمود:

    زن داشتن سنت رسول خدا بود (10)

    همچنین فرمود:

    هر کس دوست دارد که خدا را پاک و پاکیزه ملاقات کند، باید زن بگیرد.(11)

    دو رکعت نماز متأهل برابر با هفتاد رکعت نماز فرد بى‏همسر است.(12)

    در مقالات بعد به دیگر مسائل مربوط به ازدواج در سنت پیامبر می پردازیم.

     

    پی نوشت ها:

    1) شوک آینده، الوین تافلر، 139 به نقل فاطمه فکور، کتاب نقد، ش‏12، پاییز1378، ص‏40.

    2) حقوق مدنى خانواده، ناصر کاتوزیان، شرکت سهامى انتشار، تهران، چاپ سوم، 1371، ج‏1، صفحه ب.

    3)
    اجماع مستند به کتاب و سنت است و اصطلاحاً اجماع مدرکى است و بسیارى از
    فقیهان اعتبار آن را وابسته به اعتبار مدرک آن دانسته‏اند. برخى فقیهان آن
    را به عنوان دلیل مستقل ذکر نموده‏اند. نیز آیات صریحى از قرآن کریم
    مؤمنان را به نکاح تشویق مى‏کند (سوره نور، آیه 32، سوره نساء، آیه 3).

    براى
    تفصیل مطلب، ر. ک: کتاب النکاح، شبیرى زنجانى، مؤسسه پژوهشى رأى‏پرداز،
    1378- 1377، (تقریرات درس خارج فقه)؛ العروة الوثقى، سیدمحمد
    کاظم‏طباطبایى یزدى، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ص 622.

    4) وسایل
    الشیعه، 14/3؛ من لایحضره الفقیه، محمد بن‏على بابویه قمى، دارصعب، بیروت
    1401/ 1981، 3/17، سنن، محمد بن‏یزید القزوینى ابن‏ماجه، دار احیاء التراث
    العربى، 1395/1975، 1/592.

    5) وسایل الشیعه، 14/3.

    6) همان، 5.

    7) همان، 3.

    8) همان.

    9) همان.

    10) همان، 4.

    11) همان، 6.

    12) من لایحضره الفقیه، 3/242.

     

     منبع: گفتمان

    تنظیم برای تبیان :داوودی

     

    مقالات مرتبط :

    قانون در خانواده

    مشکلات قضایی در خانواده



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط محمد نوروزی در جمعه 88/5/16 و ساعت 7:0 عصر | نظرات دیگران()

    هر چی مهرت بالاتر خوشبخت تر!

    مهریه

    زمانی
    که صحبت از خواستگار و خواستگاری به میان می‌آید، اولین چیزی که به ذهن
    دختر و خانواده وی خطورمی‌کند، مسائل مربوط به مهریه، جشن عروسی، مسکن،
    شغل و آینده ای رویایی است. در این میان نظرها متفاوت است. هر خانواده ای
    با دید مختلفی به مسائل ازدواج نگاه می‌کند. شب خواستگاری، بعد از رفتن
    داماد و خانواده اش، خانواده عروس تا ساعت‌ها کنار هم به بحث و نظر خواهی
    می‌پردازند. ‌

    مهریه

    هرکسی در این وسط نظر خودش را ارائه می‌دهد، یکی می‌گوید: "ای بابا مهریه دیگه چیه؟ کی داده کی گرفته؟" دیگری می‌گوید: "نه بابا مهریه پشتیبان یک دختره" شخص دیگری می‌گوید:" فقط
    ملک و املا‌ک به درد می‌خوره نه طلا‌ و سکه،" دیگری معتقد است:" این حرفا
    چیه که می‌زنین؟ مگه خوشبختی وابسته به این چیزها است؟ مگه ماها خودمون
    اول زندگی چی داشتیم؟ مهریمون چه قد بود؟ ولی حالا‌ خوشبختیم و زندگیمون
    پایداره" و خلا‌صه خیلی حرف‌های مختلف دیگر که هرکدام رنگ و بوی متفاوتی
    داشته و معانی مختلفی می‌دهند و باعث سردرگمی دختر بدبخت دم بخت می‌شود.

    شاید
    به نظر یک دختر، مهریه بالا‌ یک جور احترام و علا‌قه پسر باشد که می‌تواند
    باعث خوشبختی در زندگی شود. شاید یک دختری در ابتدا با گفتن مهریه بالا‌یش
    به دوستان و فامیلش، احساس غرور و برتری کند. اما ممکن است همین آدم، چند
    سال یا چند ماه بعد از ازدواجش، از ترس اینکه دوست یا فامیلش از مشکلا‌ت
    زندگیش باخبر شوند با آن‌ها ترک رابطه کرده و با کسی رفت و آمد نکند. ‌

    اگر کسی خواستار زندگی پایدار است باید مهریه اش درحد استطاعت مرد باشد.

    ولی
    واقعا خوشبختی کجاست؟ چه چیزی باعث تضمین خوشبختی در جوانان می‌شود؟ همیشه
    ما از عوامل موثر در بدبختی و بروز طلا‌ق شنیده ایم که فلا‌ن چیز باعث
    مشاجره می‌شود یا اینکه فلا‌ن کار باعث اختلا‌ف و جدایی در بین افراد
    می‌شود یا اینکه ثروت و مقام خوشبختی نمی‌آورد و هزار و یک پند و اندرز
    دیگر از این قبیل.

    ولی واقعا کدام حرف یا نظریه درست است و با چه
    کار و راهکاری می‌توان به خوشبختی صددرصد رسید؟ چه کاری یا چه راهکاری
    می‌تواند خوشبختی انسان را تضمین کند تا با به کار بردن آن به خوشبختی
    واقعی رسید؟

    واقعا یک انسان خوشبخت چه کسی است؟ چه کسی می‌داند که
    خوشبخت بودن چه حس و حالی داشته و زندگی آدم خوشبخت چگونه می‌تواند باشد؟
    ای کاش یک معجونی بود که هر انسانی تا می‌خورد خوشبخت می‌شد. شاید این
    ساده ترین و بی دردسرترین راه باشد. از آنجایی که ما انسان‌ها همیشه به
    دنبال یک راه حل راحت و سریع و بدون دردسر هستیم همیشه چنین افکاری جزو
    آرزوها و آمال ماست.

    مهریه

    امان
    الله قرایی مقدم روانشناس، درباره مهریه‌های سنگین در ازدواج
    جوانان می‌گوید: مهریه‌های سنگین در ابتدای ازدواج از هر جهت مضر است.
    مهریه‌های سنگین نشان دهنده عدم اعتماد زن و شوهر به یکدیگر است. مهریه
    بالا‌ می‌تواند به عنوان یک حربه در دست دختران قرار گرفته و مردان از این
    نظر همیشه تحت استرس و فشار باشند. متاسفانه امروزه روابط معنوی
    در جامعه ما رنگ و بوی کم رنگی به خود گرفته و اخلا‌قیات و معنویات در
    میان افراد جامعه در تمام جهان کم رنگ شده است. ‌

    وی
    می‌افزاید: با توجه به آمارهای موجود در کشورمان، بیشتر درخواست طلا‌ق از
    سوی دختران است به طوری که می‌توان گفت 70 درصد جدایی‌ها از جانب دختران
    است. تفاوت‌های فرهنگی، فکری و اجتماعی از عوامل موثر در بروز اختلا‌فات و
    طلا‌ق است. مهریه سنگین هم از لحاظ روانی مشکل ساز است هم از لحاظ فرهنگی.
    زیرا مهریه بالا‌ می‌تواند در شهر‌های کوچک و روستاها نیز به صورت یک عادت
    و چشم و هم چشمی درآمده و دیگر از آن ازدواج‌های ساده و
    بدون زرق و برق خبری نباشد. بنیان زندگی‌هایی که براساس مادیات شکل
    می‌گیرد برپایه تزلزل و ترس بنا می‌شود. چنین زندگی ای هیچ وقت پایدار نبوده و فرزندان متولد شده در این زندگی نیز از لحاظ شخصیتی متزلزل بوده و بیشتر در خطر ابتلا‌ به آسیب‌های اجتماعی قرار دارند. ‌

    مهریه‌های سنگین نشان دهنده عدم اعتماد زن و شوهر به یکدیگر است.

    به
    عقیده این روانشناس اگر کسی خواستار زندگی پایدار است باید مهریه اش درحد
    استطاعت مرد باشد. با توجه به آمارهای اعلا‌م شده که 40 درصد زندانی‌های
    کشورمان را مردانی تشکیل می‌دهند که قابلیت پرداخت مهریه را ندارند. چنین
    آماری نشان دهنده آن است که از هر 4 ازدواج در کشورمان یکی از آن‌ها به
    جدایی منجر می‌شود.

    در زمان‌های قدیم همه مردم طلا‌ق را خیلی بد می‌دانستند و اگر مردی زنش را طلا‌ق می‌داد یک فحش برایش محسوب می‌شد و همه آن را به خاطر بی عرضگی مرد می‌دانستند. ولی امروزه متاسفانه قبح طلا‌ق در کشور ما درحال از بین رفتن است و دیگر کسی آن را یک شکست یا عدم توانایی تلقی نمی‌کند.

    در
    گذشته کمتر دختری جرات می‌کرد از زندگیش اعتراض کرده و تصمیم به گرفتن
    طلا‌ق کند اما درحال حاضر بیشتر دختران جوان کم طاقت شده و در مقابل
    کوچکترین مشکل یا سختی‌های زندگی از کوره در رفته و لب به شکایت و دادسخن
    برمی‌آورند و بلا‌فاصله به جای یافتن راه حل مناسب و صبوری، حرف از جدایی
    و طلا‌ق می‌زنند.البته نا گفته نماند که کاهش میزان
    گذشت نه تنها در دختران بلکه در پسران و مردان جامعه نیز رو به فزونی است
    و همین امر دوام زندگی ها را سست و پایداری آن را کاهش می دهد.
     

     

    بازیاب

    تنظیم برای تبیان: کهتری

     

    مقالات مرتبط

    مشکلات قضایی در خانواده

    بخوانید و فکر کنید!!!

    مهریه های باور نکردنی!

    حق طلاق

    وقتی به داماد دستبند می زنند

    خانه ی مهر یا عمارتی لوکس؟

    مهریه و سردرگمى هاى پس از عقد



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط محمد نوروزی در جمعه 88/5/16 و ساعت 6:59 عصر | نظرات دیگران()

    خویشتن داری تاکی؟همسر می خوام

    آسیب‌شناسی افزایش سن ازدواج

    همسر

    سن
    ازدواج یکی از شاخصه‌های مهم برای ارزیابی میزان سلامت و بهداشت جسمی و
    روانی افراد یک جامعه محسوب می‌شود. در کشور ما که هنجارهای دینی نزد عموم
    مردم از مطلوبیت خاصی برخوردار است و جوانان بخش غالب جمعیت را تشکیل
    می‌دهند ، این ارزیابی در حوزه اخلاق اجتماعی و روحیه جمعی نیز مطرح
    می‌شود .

    سن
    ازدواج، سن تمایل است و چنین برمی‌آید که در صورت نیاز اگر ترک آن موجب
    گناه ‌شود، ازدواج واجب می‌شود. اما در جوامع امروزی سن ازدواج از سن بلوغ
    جسمی فاصله گرفته است و این شروع بسیاری از مشکلات است.

    قرآن
    کریم بلوغ را سن ازدواج می‌داند و از آن با تعبیر بلوغ نکاح یاد می‌کند.
    روایات ائمه و تفاسیر مختلف نیز بر همین موضوع صحه می‌گذارند؛ به طوری که شیخ طوسی سن ازدواج را سن توانایی جنسی و رغبت به تاهل می‌داند. یعنی
    سن ازدواج، سن تمایل است و چنین برمی‌آید که در صورت نیاز اگر ترک آن موجب
    گناه ‌شود، ازدواج واجب می‌شود. اما در جوامع امروزی سن ازدواج از سن بلوغ
    جسمی فاصله گرفته است و این شروع بسیاری از مشکلات است.

    جوامع
    غربی این خلا زمانی یا در حقیقت دوره بحرانی را با روابط آزاد جنسی که
    پشتوانه قانونی دارد، می‌پوشانند اما جامعه دینی ما چنین راهکاری را
    برنمی‌تابد.
    بالطبع در چنین شرایطی، آشکار شدن آسیب‌های دوره
    بحرانی ناگزیر است چرا که نه می‌توان مطابق راهکار دینی، سن ازدواج را به
    دوران بلوغ نزدیک کرد و نه شرایط فرهنگی و اجتماعی دنیای معاصر اجازه
    می‌دهد جامعه در شرایطی سالم افزایش سن ازدواج را تاب بیاورد.

    خویشتنداری
    فرمان خداوند متعال برای فردی است که به هر دلیل توانایی ازدواج ندارد و
    جنبه‌ای موقت یا استثنایی دارد و هرگز یک راهکار عمومی برای اداره جامعه
    دینی محسوب نمی‌شود.

    در این باره توسلی به آموزه‌های دینی
    مبنی بر خویشنداری تنها گزینه پیش روست که باز هم به دلیل شرایط فرهنگی
    روز و حاد بودن آسیب‌های تاخیر در ازدواج به صورت عمومی و گسترده راه به
    جای نمی‌برد. از زاویه دیگری نیز می‌توان به این مساله نگاه کرد.  اراده
    خداوند برای زندگی انسان و دستورات وی مطابق دین مبین اسلام که دین فطرت و
    طبیعت است بر ازدواج، تسکین روحی و جسمی و بقای نسل تاکید دارد و دستور
    ارزشمند خویشتنداری که برای جلوگیری از آغشته شدن فطرت فرد به بی‌مبالاتی
    و گناه است نباید با یک راهکار دائمی اشتباه گرفته شود.

     

    چنان‌که
    امیرالمومنین علی(ع)‌ پس از اجرای حد درباره جوانی که از تجرد به گناه
    افتاده بود ، دستور داد تا از بیت‌المال وی را تامین کنند و تاهل را بر وی
    امکانپذیر ساخت .

    در عمل نیز نزدیک شدن سن ازدواج به مرز
    دهه سوم زندگی، پیامدهای رفتاری و روانی وحشتناکی برای جامعه امروزی به
    دنبال دارد. پژوهش‌ها در این باره از رابطه افزایش سن ازدواج و رواج تجرد
    با مفاسد و آسیب‌های اجتماعی حکایت می‌کنند و جامعه‌شناسان و صاحب‌نظران
    مکرر در این باره هشدار می‌دهند. از منظر روان‌شناسی، تجرد طولانی مدت ریشه بسیاری از آسیب‌های فردی و اجتماعی است.

     

    جام جم آنلاین - با تغییر


     

    جوانان تبیانی آنچه در بالا خواندید بخشی از دلایل ازدواج به موقع و مضرات تاخیر ازدواج است . کسانی که مشکلی در این

    باره
    نداشته و با ازدواجی مناسب تشکیل خانواده داده اند ، ضمن آرزوی خوشبختی
    برایشان از آن ها دعوت می کنیم تا از همین ابتدا با مقالات بخش عشاق موفق ما
    همراه باشند، تا پیوندشان را ماندگار کنند اما آن هایی که ازدواج نکرده و
    برای تشکیل خانواده دچار مشکل شده اند،خواننده ی قسمت بعدی مقاله باشند تا
    شاید بتوانیم در حد توانمان به آن ها و البته خانواده شان کمک کنیم.

    داوودی

    مقالات مرتبط :

    در اوج غریزه ،پاکدامن باش!

    ازدواج با شاهزاده ی شهر

    تا اطلاع ثانوی، مجرد بمان!

    جنس مخالف جاذبه ای برای همیشه

    لطفا با انگیزه ازدواج کنید



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط محمد نوروزی در جمعه 88/5/16 و ساعت 6:22 عصر | نظرات دیگران()

    قابل توجه طرفداران چند همسری !

    ازداوج

    قانون
    تعدد زوجات یکی از قوانین اسلام است که حرف و حدیث‌های زیادی به دنبال
    داشته است. عده‌ای با استناد به آیات قرآنی و سنت رسول‌الله(ص) چند همسری
    را حقی مشروع برای مرد می‌دانند که بدون هیچ‌گونه قید و شرطی می‌تواند
    از آن استفاده نماید و گروهی بدون توجه به ضرورت‌هایی که موجب وضع چنین
    قانونی از سوی شارع مقدس ‌ همان که او را عدل و علم مطلق می‌دانیم  گردیده
    تنها با تکیه بر دانش و تجربه محدود بشری شمشیر را از رو بسته و از پایه و
    اساس آن را نفی و طرد می‌کنند.

    برخلاف تصور عموم، قانون تعدد زوجات صرفا یک قانون اسلامی نیست. یافته‌های
    باستان‌شناسی نشان می‌دهد که از دوران باستان در میان اقوام و ملل مختلف
    قانون چند همسری رواج داشته است. دکتر علی‌عباس حیاتی، حقوقدان در این
    باره می‌گوید: «بر خلاف تصور بسیاری از ما که تعدد زوجات را زاییده اسلام
    می‌دانیم ، بحث چند همسری در تمدن ایران‌باستان، در میان اعراب پیش از
    اسلام و حتی در تمدن رومیان و اروپا به شکلی بی‌حد و حصر رواج داشته است.
    اسلام با ظهور خود به این بحث سامان بخشید و برای آن قیودی ایجاد کرد.»

     

    واقعیت
    این است که در جامعه ما خانه و کاشانه‌های بسیاری به ناحق و به دلیل
    استفاده نابجا از این قانون به ویرانی گراییده و فرزندان بسیاری از این
    رهگذر آسیب دیده‌اند. شاید یکی از دلایل به وجود آمدن چنین شرایطی ناآگاهی
    گروهی از مردان از چارچوب‌ها و تقیداتی است که اجرای این قانون را محدود
    به موقعیت‌هایی کاملا ویژه می‌کند.

    در زمانی که دین اسلام نازل شد،
    محدودیت‌ها و قیودی را نیز برای تعدد زوجات قرار داده است، نشان می‌دهد که
    حکم اولیه همان تک همسری و وحدت ازدواج است.مگر در شرایط استثنایی.

    تکیه‌گاهی که فرو می‌ریزند

    یکی
    از شروطی که قرآن بصراحت درباره تعدد زوجات بر آن تأکید می‌کند ، برقراری
    عدالت است. برقراری عدالت کار هر کسی نیست؛ لذا آن گونه که حیاتی می‌گوید
    نمی‌توان موضوع ازدواج مجدد را به عنوان یک قاعده و قانون پذیرفت که به
    مرد اختیار دهد همسر دوم اختیار کند. اصل این است که مرد می‌تواند تنها با یک زن ازدواج کند، مگر در موارد بسیار استثنایی و نادر.

    فقهای
    اسلامی‌در کنار شروطی مانند برقراری عدالت، موارد دیگری همانند توانایی
    اقتصادی برای اداره چند خانواده و توانایی جسمانی برای انجام وظایف
    زناشویی را نیز از جمله شرایطی می‌دانند که در تعدد زوجات باید مورد توجه
    قرار گیرد.

    واقعیت این است که امروز در جامعه ما گاه و
    بیگاه ازدواج‌های مجددی بدون توجه به انگیزه‌های شرع مقدس از وضع قانون
    تعدد زوجات صورت می‌گیرد. در این میان، معلوم نیست ضربه‌های روحی
    که همسران چنین مردانی متحمل می‌شوند مربوط به اهمیت بیش از اندازه‌ای است
    که به شوهران خود می‌دهند یا این که احساس می‌کنند تکیه‌گاهی را از دست
    داده‌اند.
    در هر صورت، این آسیب‌ها گاه تا اندازه‌ای است که سلامت جسمانی آنان را نیز به مخاطره می‌اندازد.

     

    سوال
    این است که حتی اگر منظور اصلی قانونگذار از وضع قانونی به نام تعدد زوجات
    حل معضلات اجتماعی نباشد و مرد مجاز باشد تنها به میل و خواسته خود همسران
    متعدد اختیار کند ، آیا در قبال سلامت وآرامش همسر اول خود مسوول نیست؟
    چگونه می‌توان تصور کرد اسلام با آن همه دستور درباره خودداری از آزار
    رساندن به مردم، محبت به همنوعان و تعالیم فراوانی از این نوع نسبت به
    احساسات زن خانه بی‌توجه باشد و به مرد اجازه دهد بدون در نظر گرفتن شرایط
    روحی همسر خود در پی تجدید فراش باشد؟

     

    کودک

    فرزندان، آسیب‌پذیران اول

    گروه
    دیگری که در این ارتباط آسیب می‌بینند، فرزندان خانواده هستند. بسیار دیده
    شده به دنبال ازدواج مجدد پدر، فرزندان به حال خود رها می‌شوند یا کمتر
    مورد توجه قرار می‌گیرند. دکتر حیاتی در این زمینه تاکید می‌کند: ازدواج
    مجدد در اصل دستوری است برای حل معضلات اجتماعی. اگر قرار است با
    ازدواج مجدد، معضل دیگری به وجود آوریم نباید مورد استفاده قرار بگیرد. به
    همان اندازه که می‌خواهیم با ازدواج مجدد، مشکل زنی را که به عقد ازدواج
    دوم در می‌آوریم حل کنیم، باید به مشکلات زن اول نیز توجه کنیم.

     

    درباره
    فرزندان نیز از لحاظ فقهی شرطی که فقها اعلام می‌کنند این است که مرد ،
    توانایی پرداخت نفقه را داشته باشد و بتواند 2 خانواده را اداره کند. در
    غیر این‌صورت نباید از این سیستم استفاده کرد. اجرای عدالت از نظر
    اقتصادی، عاطفی، تربیت فرزندان و ساعاتی که مرد باید در کنار خانواده‌اش
    بگذراند بسیار مشکل است. وقتی از عدالت صحبت می‌کنیم به این معنی است که
    هم در بین زنان عدالت به نحوی اجرا شود که یکی از آنها احساس نکند مورد
    بی‌مهری قرار گرفته و هم فرزندان نباید احساس کنند پدرشان به فرزندان زن
    دیگر بیشتر اهمیت می‌دهد ضمن این که از لحاظ حکم اولیه تربیت فرزندان،
    نفقه و غیره به عهده پدر است و ازدواج بعدی او را از این وظایف معاف
    نمی‌کند. بنابراین لازم است مرد قبل از تصمیم‌گیری به ازدواج مجدد تمام
    این موارد را در نظر بگیرد.

     

    قانون مدنی کشور ما تحت
    شرایط خاصی مرد را مجاز به ازدواج مجدد می‌داند، اما اگر خانواده را نهاد
    مقدسی بدانیم که حفظ حرمت و اساس آن بر زن و شوهر لازم است، آنگاه همان
    طور که از زن انتظار داریم در سختی‌ها و ناملایمات در کنار همسر بماند و
    چنانچه زنی در چنین مواردی بخواهد از حق قانونی و شرعی خود برای طلاق
    استفاده کند، او را مورد ملامت قرار می‌دهیم، می‌توانیم از مرد نیز
    بخواهیم همین گونه در مشکلات کنار همسر خود بماند، صبر و تقوا پیشه گیرد و
    از انرژی خود در جهت کسب علم و معرفت استفاده کند.

     

    تمام
    قوانین اسلام اگر درست و به هنگام انجام شود ،باعث صلاح و موفقیت خواهد
    بود اما نباید مورد سوءاستفاده قرار گیرد یادمان باشد خانواده و دوام آن
    در دین ما بسیار پر اهمیت است و پدر خانواده تکیه گاهی است که اگر فرو
    ریزد،ممکن است نسلی را دچار مشکل کند...

     

    منبع : جام جم آنلاین - با تلخیص

    تنظیم برای تبیان:داوودی

     



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط محمد نوروزی در جمعه 88/5/16 و ساعت 6:21 عصر | نظرات دیگران()

    ازدواج قبل از بلوغ!

    ازدواج

    تعجب
    نکنید عمداً کلمه ازدواج قبل از واژه بلوغ قرار داده شده و عنوان مطلب
    درست و دقیق تایپ شده است و اتفاقاً این عبارت عیناً همان عبارتی است که
    قانونگذار ایرانی هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب بکار برده است!
    [بنگرید به ماده‌ی 1041 قانون مدنی مصوب 1313 شمسی و ماده‌ی 646 قانون
    مجازات اسلامی مصوب 1375]

     

    در واقع پرسش‌های متعددی پیرامون ازدواج قبل از بلوغ قابل بررسی است:

    مثل اینکه آیا این مساله در جامعه کنونی ما مصداق دارد؟ دلیل تحقیق چنین مصادیقی چیست؟

    آیا
    ازدواج قبل از بلوغ جرم است؟ مجازات آن چیست؟ شرایط تحقق آن چگونه است؟
    قانون‌گذار ایرانی قبل انقلاب و بعد از آن در این رابطه چه می‌گوید؟ و
    بسیاری سوالات مشابه .

    اینها نکاتی است که هر یک اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و بایستی مورد اطلاع رسانی جدّی قرار گیرد.

     

    برخی مصادیق ازدواج قبل از بلوغ در جامعه کنونی ‌مان:

    با
    نگاه مختصری به اطراف و کنار با بررسی هر چند کوتاه از همسایه یا دوست و
    همکار و گاه از اقوام دور و نزدیک عباراتی از قبیل «بین سعیده هفته ساله و
    آقا شهاب صیغه خوانده‌اند و...» یا «عقد محرمیت بین آقا محمدرضا یا دختر
    معصومه خانم نمی‌‌خوانند؟!» و عبارات مشابه آن همه حکایت از وقایع گونا
    گونی مرتبط با این مساله دارد که در جامعه ما وجود دارند.

     

    براین
    پایه برخی دلایل وقوع چنین اتفاقاتی که هر چند به زبان برخی تنها عقد
    محرمیت است اما در حقیقت هم از نظر شرعی و هم از نظر قانونی آثار خاصی را
    دارند و مقررات ویژه خود را دارا هستند ، بسیار جالب توجه و حائز
    اهمیت‌اند.

    عشق هم عشق قدیمی!

    برخی دلایل ازدواج قبل از بلوغ عبارتند از:

    -
    ایجاد سهولت در رفت و آمد و در ارتباط‌هایی که میان دو نامحرم وجود دارد
    مثل دختری که از پرورشگاه یا ... به زوجین داده شده و زوج از ارتباط آن
    دختر به صورتی که حجاب خود را بخواهد در همه جا حفظ کند و همه بفهمند که
    آن دختر واقعی او نیست. در رنج است و به‌دنبال چاره‌ای است که این مشکل
    راحل کند.

    - دیگر اخذ تابعیت یا منافع دیگر برای زوج یا زوجه که یکی
    از آن‌دو یا هر دو نابالغ اند، و با این ازدواج می‌توان تابعیت مورد نظر
    را براساس مقررات آن کشور بدست آورد.

     

    - بدست آوردن منافع
    اقتصادی همچون مهریه‌های آن‌چنانی که با عقد زوجیت برای زوجه به دست خواهد
    آمد و او را از فقر و مشکلات نجات می‌دهد.

     

    همه اینها مصادیق
    گوناگون ازدواج قبل از بلوغ محسوب می‌شوند و مقررات خاصی برای آنها وضع
    شده و اجرا می‌گردد و آنچه در این زمینه مهم است اقدامات آگاهانه و
    پیش‌گیری از نتایج نامطلوب در بعضی از این مصادیق است. ما در آینده‌ای
    نزدیک، برخی مقررات این نوع ازدواج‌ها را بیشتر شرح خواهیم داد ان‌شاءا...
    .

     

    پی‌نوشت‌ها:

    تبصره ماده 1041 قانون مدنی: عقد نکاح قبل از بلوغ با اجازه ولی و به شرط رعایت مصلحت مولی علیه(= نابالغ) صحیح می‌باشد.

     

    نویسنده:زهرایی (کارشناس ارشد حقوق کیفری)

    تنظیم برای تبیان:داوودی

    مقالات مرتبط :

    دختر که رسید به بیست...



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط محمد نوروزی در جمعه 88/5/16 و ساعت 6:21 عصر | نظرات دیگران()

    لطفا با انگیزه ازدواج کنید

    قلب

    در این مقاله قصد داریم با نگاهی اجمالی ، فلسفه و اهداف ازدواج را به زبانی دیگر مورد بررسی قرار دهیم :

    ازدواج
    همه ابعاد وجودی انسان را به محک فرا می خواند . تا قبل از ازدواج عوامل
    آزماینده خصوصیات حقیقی افراد ، بسیار کم است اما به هنگام ازدواج به
    یکباره صحنه تغییر می کند . آنقدر عوامل آزماینده در این مرحله زیاد است
    که کمتر بعدی از ابعاد وجودی انسان خارج از آزمایش قرار می گیرد .

     

    ازدواج
    بهره گیری از تمتع جنسی ، دوری از تنهایی و … نیز هست اما در پس پرده و در
    اعماق آن ، یک مرحله مهمی برای رشد یافتن انسان است ، آن قدر که ازدواج می
    تواند انسان را رشد دهد . کمتر مسئله ای این خاصیت را دارد .

    ازدواج
    به خاطر مشکلات و مسائلی که دارد می تواند توانائی های انسان را محک بزند
    و انسان به واسطه همین مشکلات و مسائل ، تمرین تواناتر شدن را انجام می
    دهد ، برخی از افراد که از مشکلات هراس دارند به این نکته توجه نمی کنند
    که بایستی وارد میدان مشکلات شد تا که آبدیده شد .

    ترس
    از مشکلات ازدواج نباید ما را از ازدواج دور کند ، مگر به خاطر مشکلات
    تحصیل ، از تحصیل دوری می کنیم ، مگر بخاطر مشکلات کار کردن ، کار را رها
    می کنیم .

    تعریف های متفاوتی که از ازدواج می شود بستگی
    به نوع دیدی است که نسبت به ازدواج وجود دارد . بعنوان مثال فرض کنید که
    در یک باشگاه بدنسازی هستید ، انواع وزنه ها ، دمبل ها ، بارفیکس ها ،
    دستگا ههای مختلف ورزشی و … وجود دارند که هر کدامشان برای یک عضو بدن و
    تقویت آن و کل مجموعه برای بدنسازی و تقویت کل بدن خاصیت و کاربرد دارد ،
    حال کسی که با اشتیاق و میل و رغبت و علاقه به ورزش بدنسازی به آن باشگاه
    رفته باشد هر چه موارد تمرین و ورزش و دستگاه ها و ابزار آلات بیشتر باشد
    ، خوشحال تر است چرا که می داند بهتر می تواند تمرین کند و رشد کند و با
    انجام چند تمرین ممکن است خسته شود اما بی حوصله نمی شود . اما اگر کسی
    دیگر با اجبار یا اکراه و از سربی حوصلگی به همان باشگاه رفته باشد و
    مشتاقانه قصد ورزش و تمرین را نداشته باشد با اولین تمرین وزنه ها ، نه
    تنها خسته می شود که بی حوصله هم می شود و ناراحتی خود را به روشهای مختلف
    ابراز می کند .

    تفاوت این دو فرد چیست ؟

    تفاوت واضح است یکی
    برای تمرین و رشد کردن آمده و دیگری با اجبار یا اکراه وارد زمین باشگاه
    شده است . زندگی و ازدواج نیز همین طور است . برای کسانی که بخواهند در
    ابعاد مختلف رشد کنند ، از این زمین و میدان گاه جای بهتری پیدا نمی شود و
    موارد تمرین و رشد بسیار زیاد است ، اما برای کسی که حال و حوصله ی تمرین
    کردن و قوی شدن و رشد کردن را ندارد ، ازدواج گرچه آغازی شیرین دارد ، اما
    ادامه ی خسته کننده ای را خواهد داشت .

     

    ازدواج یک منشور چند
    پهلو است ، هر طرف آن ، بیانگر بعدی از ابعاد زندگی است ، یک طرف آن شور و
    شوق و لذت ، یک طرف آن محبت و صمیمیت ، یک طرف دیگر تلاش و زحمت ، طرف
    دیگر آرامش و سکونت و … اما وقتی کل مجموعه را با هم دیدید و همه ابعاد را
    در نظر داشتید ، خواهید دید که ازدواج ، یک مجموعه ی رشد دهنده برای شخصیت
    انسان و یک مجموعه انسان ساز است .

    همین تفاوت نگاه ها به ازدواج
    است که تعریف انسانها از ازدواج را متفاوت می کند . بنابراین سعی کنید از
    همین ابتدای کار دید و نگرشتان را نسبت به ازدواج تصحیح و تکمیل کنید .

     

    گرد آوری: داوودی

    منبع : برگرفته از کتاب " یک انتخاب مناسب " نویسنده : محمود یزدانی

     

    مقالات مرتبط :

    اول پیش واحد ازدواج را پاس کنید

    ازدواج کنید ،تاپول دار شوید!

    وقتی ازدواج خطرناک می شود!

    علل گریز دختران از ازدواج



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط محمد نوروزی در جمعه 88/5/16 و ساعت 6:20 عصر | نظرات دیگران()

    انتخاب همسر باکمک رایانه

    چت

    چت روم‌ها محل مناسبی برای همسریابی نیست.

    خبرگزاری
    فارس: یک روان‌شناس با بیان اینکه چت‌ روم‌ها محل مناسبی برای همسریابی
    نیستند، گفت: جوانان با کنار گذاشتن واقعیت‌ها، به ازدواج‌های اینترنتی
    اقدام می‌کنند.

    وی اظهار داشت ازدواج، فرآیندی است که در زندگی فرد رخ داده و در هر جامعه آداب و رسوم خاص خود را دارد.

    عموماً
    نوآوری‌ها از 2 طریق شامل اختراع یا اکتشاف حاصل می‌شود؛ هر جامعه‌ با
    توجه به فرهنگ خاص خود باید بتواند این مسئله جدید را در خود هضم کند و
    شکل دهد.

    احمدی‌زاده تورزنی ادامه داد: اگر نوآوری‌ها داخلی باشد
    ، به دلیل آشنایی با آن و تناسب با فرهنگ جامعه به راحتی پذیرفته می‌شود
    اما اگر نوآوری‌، یک پدیده خارجی همانند اینترنت و چت در جامعه ما باشد ،
    مطمئناً فرهنگ خود را نیز به همراه خواهد آورد که در پی آن علاوه بربرخی مزایا، معایب و مشکلات را نیز به همراه خواهد داشت.

    این
    روان‌شناس با بیان اینکه، روان‌شناسان معتقدند در هر پیوندی باید به دنبال
    یافتن شباهت‌هایی باشیم، اظهار داشت: زوجین باید 70 تا 80 درصد شباهت در
    ابعاد مختلف فردی و اجتماعی داشته باشند.

    وی اضافه کرد: شباهت
    اولیه زوجین از قبیل عواطف نسبت به امور زندگی، نوع تفکر نسبت به دلیل و
    چگونگی تشکیل خانواده، نوع رفتار با والدین، فرزندان، شباهت طبقاتی و
    فرهنگی است.  اگر سطح هوشی در بین زوجین نسبتاً مساوی باشد، زوج‌های جوان
    از زندگی بهتری برخوردار خواهند بود.

    روابط
    ایجاد شده از طریق چت بین نوجوانان و جوانان از احساس هیجانی حاصل می‌شود
    که در ورای آن تنها یک تفکر هیجانی و غیرمنطقی وجود دارد؛ در این ارتباطات
    تنها یک صمیمیت و گاهی حتی وابستگی بدون آگاهی و حضور خانواده‌ها ایجاد
    می‌شود که این خود مشکل‌ساز خواهد بود.

    این روان‌شناس در
    ادامه با بیان اهمیت حضور خانواده‌ها در این مسیر، افزود: اگر حمایت
    خانواده نباشد، طی این مسیر برای رسیدن به یک زندگی موفق بسیار مشکل و حتی
    می‌توان گفت غیرممکن است.

    وی با اشاره به نحوه استفاده از چت در
    بین یک قشر خاص گفت: خانواده‌ها اگر به فرزندان خود آگاهی لازم را درباره
    شرایط دهند ، آنها کمتر دچار اشتباه و احساسات زودگذر خواهند شد و به خوبی
    می‌توانند به احساس واقعی خود پی برده و آگاهی لازم را نسبت به خواسته‌ها
    و نیازهای واقعی خود داشته باشند.

    احمدی‌زاده تورزنی ادامه داد:
    عده کمی از این افراد ممکن است از طریق این‌گونه آشنایی‌ها، زندگی نسبتاً
    خوبی را تشکیل دهند اما واقعیت این است که ما نباید تنها به نحوه زندگی
    این عده بسیار قلیل استناد کنیم.

    وی با اشاره به معایب چت، گفت:
    در بسیاری موارد دیده شده است که افراد از این طریق با چهره فرد مقابل
    آشنا شده و آن را می‌پسندند اما در ادامه با دریافت اطلاعات بیشتر به
    تضادها و اختلافات در فرهنگ و خانواده خود و فرد مقابل پی می‌برند؛ در این
    مرحله به دلیل ایجاد نوعی وابستگی ترجیح می‌دهند واقعیت را نادیده بگیرند.

    این روان‌شناس خاطرنشان کرد: گاهی این آشنایی‌ها به ازدواج منجر
    می‌شود که با گذشت مدت کوتاهی از زندگی مشترک، زوج جوان با اختلافاتی در
    نوع تفکر، فرهنگ و رفتار در خود و خانواده‌ها روبه‌رو می‌شوند که بسیار
    مشکل‌ساز است؛ در واقع آن وقت متوجه حقیقت شده و واقعیت را لمس می‌کنند.

    احمدی‌زاده
    تورزنی اضافه کرد: گرچه در میان ازدواج‌هایی که از طریق مراسم خواستگاری
    سنتی به سرانجام رسیده است نیز شاهد بروز مشکلاتی از قبیل دعوای بین زوجین
    و حتی طلاق هستیم اما آمارها نشان ‌می‌دهد با این اوصاف زندگی‌هایی
    که با حمایت و آگاهی خانواده‌ها آغاز شده است کمتر دچار مشکل حاد بوده و
    رضایت طرفین را در پی داشته است.

     

    تنظیم برای تبیان :داوودی

    مقالات مرتبط :

    ازدواج ،هندوانه ای بدون شرط چاقو

    قبل از عاشق شدن ،فکر کنید!

    تشابه فرهنگی لازمه ازدواج

    روابط دختر و پسر قبل از ازدواج

    لطفا با انگیزه ازدواج کنید



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط محمد نوروزی در جمعه 88/5/16 و ساعت 6:18 عصر | نظرات دیگران()

    جوان و آرزوهای نیامده

    آرزوهای نیامده

    دو
    چالش فراروی جوانان است و آنان را دچار افکار پریشان، دلسردی و ناامیدی می
    سازد و جلوی هرگونه پیشرفت آنان را می گیرد: ناکامی ها و آینده ی مبهم و
    تاریک. جوان باید فکر گذشته و آینده را از صفحه ی دل بزداید و بداند که
    افسوس بر گذشته بی اثر و خسارت بار است و آینده ی نیامده را نیز نادیده
    انگارد و با تمام نیرو از فرصت های موجود برای جبران گذشته و موفقیت آینده
    استفاده کند و در تمام مراحل از خود بپرسد که حالا چه باید کرد؟

    علی علیه السلام می فرماید: «لا تشعر قلبک الهمّش علی مافات فیشغلک عن الاستعداد عمّا هواتٍ(1)

    غصه های گذشته را بر قلب خود باز نکن، زیرا تو را از آینده و آماده شدن برای زندگی نو مشغول می سازد.

    امام
    صادق علیه السلام در یک پند زیبا می فرماید: «الایّام ثلاثةٌ فیومٌ مضی لا
    یدرک و یومٌ النّاسُ فیه فینبغی ان یغتنموه و غداً انّما هو فی ایدیهم
    امله»(2) روزهای زندگی سه قسم است: روزی که گذشته و دیگر به دست نمی آید و
    آینده که فقط آرزویش هست و روزی که اکنون انسان ها در آن هستند که باید آن
    را مغنتم شمارند و بهره ی کافی از آن ببرند.

    پس آینده را با امید روشن کن، و گذشته را با عقل فراموش نما و تجربه های آن را سرمایه آینده قرار ده.

    انسان
    نباید وقت خود را با افسوس و غصه های بیهوده یا آرزوهای نیامده صرف کند.
    دنیا پر است از شکست ها و پیروزی ها، ناکامی ها و کامیابی ها و فرازها و
    نشیب ها. جوان ممکن است بارها ناکام شود، شکست بخورد و به آرزوی خود نرسد؛
    ولی این ها نباید او را از ادامه ی کار و تلاش و انتخاب راهی دیگر مأیوس
    کند. به جای تأسف بیهوده، باید کمر همت بست و پشتکار داشت. آینده را تلاش
    یا تنبلی امروز ما روشن می کند.

    حضرت علی علیه السلام می فرماید:
    «من جدَّ وجد»(3) جوینده، یابنده است. خداوند در قرآن کریم، پیامبر را به
    صبر و مقاومت در برابر مشکل ها دعوت می کند و نوید موفقیت می دهد. توصیه ی
    ما به جوانان عزیز این است که هرگز خود را نبازند، احساس شکست نکنند و دل
    سردی و ناامیدی به خود راه ندهند و با هر شکستی تلاش خود را بیشتر نمایند
    تا به موفقیت دست یابند. تأکید قرآن کریم و انبیای الهی علیهم السلام به
    انسان ها در سختی ها، توکل و امید است. قرآن کریم، به مردم مؤمن دستور
    داده است به خدا توکل کنند: و علی الله توکّلوا ان کنتم مؤمنین(4)

    دریای آرام

     

    به
    محض آرام شدن دریا ، کشتیهای انسان از راه می رسند. گذشته و آینده سارقان
    زمان هستند. و باید گذشته را متبرک کنیم. و آن را به فراموشی بسپاریم و
    آینده را نیز با این اطمینان که برای ما شادمانیهای بی پایان  در آستین
    دارد ، متبرک گردانیده. کاملا در حال زندگی کنیم.

     

     

    اگر
    با ایمان هستید بر خدا توکل کنید. خداوند در قرآن فرمود: و علی الله
    فلیتوکّل المؤمنون(5). اگر قرار است به کسی اعتماد شود این تنها خداوند
    است که باید به او توکل کرد. روح توکل همان امید داشتن، تکیه گاه داشتن و
    ناامید نشدن است. یعنی اگر تمام درها بر روی انسان بسته شود انسان باید
    باز هم امیدوار باشد که در دیگری باز شود و راه نجات پیدا کند. بنابراین،
    غصه برگذشته و افسوس خوردن فقط اتلاف وقت است. می توان از شکست های گذشته
    درس عبرت آموخت و با کسب تجربه و عدم تکرار اشتباه های گذشته، آینده را
    ساخت.

    امام صادق علیه السلام می فرماید:

    «اصبروا علی الدّنیا
    فانّ ما هی ساعةٌ فما مضی منه فلا تجد له الماً و لا سروراً و ما لم یجیء
    فلا  تدری ما هو و انّ ما هی ساعتک الّتی انت فیها فاصبر علی طاعة الله
    واصبرفیها عن معصیة الله»(6)

    اگر تمام درها بر روی انسان بسته شود انسان باید باز هم امیدوار باشد که در دیگری باز شود و راه نجات پیدا کند.

    دنیا
    را دست کم بگیرید، و بر آن و مشکل هایش صبور باشید که آن یک ساعت بیشتر
    نیست؛ زیرا گذشته است؛ نه خوشی آن مانده نه تلخی آن، و آینده نیز هنوز
    نیامده و نمی دانی چه خواهد شد، پس تو هستی و روزی که در آن قرار گرفتی.
    بر طاعت خدا محکم باش و از معصیت او دوری کن.

    حضرت علی علیه السلام می فرماید: «ما فاتک منها فلا تأس علیه جزعاً(7) برگذشته و خبرهای از دست رفته غصه نخور و ناله مکن.

    نیز
    می فرماید: «فلا تحمل همّ سنتک علی همّ یومک کفاک کلّ یومٍ ما فیه»(8) غصه
    ی سال را اضافه بر روزت مکن، غصه ی هر روز تو را بس است. 

     

    پی نوشت ها :

    1- غرر الحکم، ص 321.

    2- تحف العقول، ص 22.

    3- نهج البلاغه.

    4- سوره ی مائده، آیه ی 23.

    5- سوره ی توبه، ایه ی 51.

    6- کافی، ج 2، ص 454.

    7- نهج البلاغه، ص 378.

    8- وسائل الشیعه، ج 1، ص 50.

     

    برگرفته از کتاب" جوان موفق"

    تنظیم برای تبیان: کهتری

     

    مقالات مرتبط

    نسلی به دنبال تحول

    سبز ترین فصل زندگی

    با من حرف بزن

    راه سخت است و منزل بس بعید

    هنری که همه باید بدانند

    فریب غرایز را نخوریم

    اجازه ، می خوام مستقل بشم!

    فرصتی که تکرار نمی شود



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط محمد نوروزی در جمعه 88/5/16 و ساعت 6:14 عصر | نظرات دیگران()

    عشق در نگاه اول

    نگاه اول

    این چیست که وقتی شما کسی را برای اولین بار ملاقات می‌کنید، تکانتان می‌دهد؟ اگر این عشق نیست، پس چیست؟

    هوس
    در نگاه اول: شما جاذبه  خامی نسبت به فردی از جنس مخالف در خود احساس
    می‌کنید و سپس بسیار بیشتر از آن چیزی که عملا وجود دارد، دچار عواطف و
    احساسات می‌شوید. شما نه به این خاطر که عاشق شده‌اید، بلکه به این دلیل
    که ذهنتان تحریک  شده، مدام به او فکر می‌کنید.

     

     خصوصا اگر
    شما بدنبال یک اوج احساسی لحظه‌ای باشید، اما این اوج احساسی یا «هوس در
    نگاه اول»، غالبا یک سرخوردگی را متعاقب شکست رابطه، با خود به همراه
    خواهد آورد. 

     

    شیفتگی با تصویر آنها: بعضی اوقات، وقتی به
    کسی علاقمند می‌شوید، عاشق او نیستید؛ بلکه عاشق تصویر او هستید: «چه
    قیافه‌ای دارد»؛ «چه کاره است»؛ «چقدر پول دارد»؛ «چه ماشینی سوار
    می‌شود»؛ «چه کارهایی در زندگی انجام داده است». شما از تمامی این چیزها
    در سرتان رویایی می‌سازید و ماهیت فرد را نادیده می‌گیرید: «خواستگار من
    دکتر است!» «نامزدم هیکلی فوق‌العاده دارد».

     

    گذشته از این،
    آیا ممکن است کسی را ملاقات کنید و در همان لحظه احساس کنید که او همسر
    ایده‌ال شماست و اشتباه نکرده باشید؟ زوج‌هایی وجود دارند که سی‌سال با هم
    زندگی کرده‌اند و می‌گویند که در همان ملاقات اول، می‌دانستند که همسر
    ایده‌آل خود را یافته‌اند. آیا این همان «عشق در نگاه اول» نبوده
    است؟ ممکن است بشود چنین تلقی کرد که آنها جاذبه‌ای قوی و ارتباطی روحی را
    تجربه کرده‌اند که سپس آن را به رابطه‌ای قوی و موفق بدل ساخته‌اند. آنان
    در نگاه اول وجود چیزی را در یکدیگر تشخیص داده‌اند، اما عشق حقیقی بین آن
    دو، می‌بایست در طول سالیان شکل گرفته باشد.

    برای دلباختگی یک لحظه کافیست، اما «عشق حقیقی» به وقت نیاز دارد.

    تصور
    کنید که در یک شب سرد، در کلبه‌ای نشسته‌اید. می‌خواهید آتش روشن کنید تا
    خود را گرم کنید. برای اینکار بین روزنامه و هیزم، حق انتخاب دارید. اگر
    در مورد این کار تجربه کافی داشته باشید، جواب این سوال را می‌دانید:
    روزنامه سریع‌تر می‌تواند شعله بزرگی درست کند، اما سریع‌تر هم خاموش می
    شود. اما هیزم ممکن است به مدت زمان طولانی‌تری نیاز داشته باشد تا
    شعله‌ور شود، اما به آرامی و یک‌نواخت می‌سوزد.

     

    عشق

    بسیاری
    از مردم، به اشتباه در ابتدای روابط به دنبال همان شعله ناگهانی هستند. به
    جای آنکه به دنبال همسری باشند که بتوانند با او رابطه‌ای پر دوام و محکم
    را بسازند. نمی‌گویم که شما نمی‌توانید هر دو را داشته باشید، همانطور که
    می‌توان هم روزنامه و هم هیزم را برای درست کردن آتش، استفاده کرد. اما
    اگر متوجه شده‌اید که مدام کسانی را انتخاب می‌کنید که برای شما
    نامناسبند، شاید بهتر باشد به دنبال «آقا یا خانم هیزم» بروید و از «خانم
    یا آقای باروت»، برحذر باشید.

     

    همراهان پاک و فهمیده! لزوما
    ضرورتی ندارد برای ایجاد رابطه ای در جهت آشنایی و شناخت و پیش زمینه
    ازدواج ، این روند را با علاقه فراوان و وابستگی فوق العاده همراه سازید.
    مهم داشتن احساسی مثبت برای ایجاد گرایشی در شما است تا او را بهتر
    بشناسی. عشق و علاقه باید پس از انتخاب به وجود آید . زمانی که شما
    مطمئنید با استفاده از اصول عقلانی و منطقی محاسن و معایب شخص مقابل را
    محک زدید و پس از ارزیابی محاسن او را ترجیح دادید.

     

                   *******

    الهی همتون خوشبخت شید

                   *******

    برگرفته از کتاب" آیا تو آن گمشده ام هستی؟"، با اضافات

    تنظیم برای تبیان: کهتری

     

    مقالات مرتبط

    انتخاب همسر باکمک رایانه

    چگونه ازدواج کنیم؟

    دلایل متداول برای ازدواج ناموفق

    عشق مادون فکر ممنوع

    خویشتن داری تاکی؟همسر می خوام

    عشق یا عادت

    عشق لازم است یا کافی؟



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط محمد نوروزی در جمعه 88/5/16 و ساعت 6:13 عصر | نظرات دیگران()
    <   <<   6   7   8   9      >
     لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    تفاوت عشق و دوست داشتن
    آماده ای برای ازدواج؟
    خدا خودش قول داده
    ازدواج نکنید اگر...
    نقش ها و وظایف همسران در به وجود آوردن خانواده ای شاد و سالم ( ق
    پیشنهاداتی برای توفیق خانواده ها و برخورد مناسب همسران با هم
    با همسرتان صادق باشید اما ...
    همسر خود را بشناسیم
    پیشرفت همسرتان و حمایت شما
    مهر من نثار تو
    قلبش را برای خود نگهدارید
    به ما شدن بیاندیشید
    همدل و همراه ،تا ته دنیا
    12نکته برای نجات زندگی مشترک
    حتما میدونی منظور منو
    [همه عناوین(92)][عناوین آرشیوشده]

    بالا

    طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

    بالا