انتخابی عاشقانه اما قرآنی
زیبائی همسر، شرط مهم اما نه ضروری
در بحث در مورد معیار های قران در رابطه با انتخاب همسر و در ادامه مقاله سایه به سایه با توام
قرآن به این مسئله طبیعی نیز اشاره می کند که انسان ها موجوداتی هستند که
زیبایی را می پسندند و بدان گرایش دارند. زیبایی خواهی و زیبارویی جویی از
امور طبیعی و غریزی بشر است. قرآن با شناخت مساله علاقه ها و گرایش های
بشر به این نکته اشاره می کند که زیبایی هر چند ملاک و معیاری مهم در
انتخاب همسر است ولی نباید زندگی خود را تحت الشعاع آن قرار داد. البته به
نظر می رسد که اصل زیبایی در آیات انکار نشده و از مردان و زنان خواسته
شده که همسری انتخاب کنند که از نظر ایشان زیبا باشد.
در
حقیقت اصل زیبایی هرگز مورد انکار قرآن و آیات آن قرار نگرفته و نوعی خلط
و اشتباه در این جا پیش آمده است؛ زیرا آن چه از آیات فهمیده می شود این
است که انسان هر گاه میان زیبارو و زیبارویان شگفت انگیز قرار گرفت می
بایست در این جا ملاک و معیار را ایمان قرار دهد. اصل آن است که شخص همسری
زیبارو از نظر خویش برگزیند ولی هرگاه همسری را یافت که زیبایی شگفت
انگیزی دارد ولی کافر و مشرک و یا انسانی غیرمتعادل اخلاقی و فکری است
باید زیبارو را برگزیند و زیبارویان شگفت انگیز را به کناری نهد. (بقره
آیه 221)
پس
می توان گفت که در تحلیل قرآن هرگز از شخص خواسته نشده که همسری زشت از
نظر خود را به همسری برگزیند هر چند که مؤمن باشد؛ بلکه از وی خواسته شده
که هرگاه میان دو شخص زیبای مومن و زیباروی شگفت انگیز غیرمومن قرار گرفت،
زیباروی مومن را برگزیند. به سخن دیگر از آن جایی که مردان و زنان زیباروی
شگفت انگیز به ویژه زنان شگفت انگیز، دل و ایمان مردان را می ربایند و
ممکن است شخص، کنترل و مهار خویش را از دست دهد، لذا از مردان خواسته شده
که خود را کنترل کنند و چشم از این زیبارویان شگفت انگیز فرو بندند و به
همان زنان مومن زیباروی بسنده نمایند.
به
هر حال انسان به طور طبیعی گرایش به زیبایی دارد و هر کسی برای ازدواج
باید همسری برگزیند که از نظر وی زیبا باشد هر چند که از نظر خیلی ها زیبا
جلوه نکند با اینکه در تعریف علمی زیبایی به مساله سازواری و همانندی میان
اجزا اشاره می شود ولی هر کسی دقیقاً همان چیز را زیبا نمی داند که دیگری
می داند. به سخن دیگر زیبایی امری نسبی است و انسان می بایست دست کم
زیبایی را ازنظر خود حل کند و شخصی را انتخاب کند که این معیار را داشته
باشد. حال اگر زیبارویان شگفت انگیزی را نیز با دیگر معیارها چون ایمان
یافت چه بهتر که با آنان ازدواج کند.
معیارهای یک همسر نیکو و شایسته از نظر قرآن
قرآن برای همسری که بتوان وی را خیر و نیکو دانست معیارهایی را بیان می کند. یکی از مهم ترین این معیارها غیر از حسن و زیبارویی (بقره آیه 221و احزاب آیه 52) ایمان به خدا (بقره
آیه 221 و تحریم آیه 5) است؛ زیرا انسان بی ایمان، باوری به رفتارهای
اخلاقی و شئونات زناشویی نخواهد داشت و چون به قیامت و حساب و کتاب عقیده
ندارد ممکن است به شوهر خیانت کند و با دیگری جمع شود. و لذا هم در زندگی
خصوصی و هم در زندگی اجتماعی و تربیت فرزندان بر پایه اصول ایمانی خیانت
می کند و زندگی خانوادگی را به تباهی می کشاند. معیار دیگری که قرآن در
همسران به عنوان خیر مطرح می کند اطاعت از فرمان های خداوند است. (تحریم آیه 5)
که مطیع فرمان های الهی است در حقیقت کاری برخلاف اصول اخلاقی و هنجاری
انجام نمی دهد و در مسیر تکاملی حرکت می کند. تسلیم در برابر خدا و نیز
شوهر (تحریم آیه 5)
از ملاک های همسر نیکو و خیر است. زنی
که در برابر شوهر تسلیم است می تواند زندگی خوبی را فراهم آورد؛ زیرا در
هر مجموعه ای یکی می بایست رهبر و دیگری فرمانبر باشد وگرنه همواره تضاد
رفتاری پیش خواهد آمد و هر کسی راهی را می رود که مخالف دیگری است و در
نتیجه آرامش از خانه و زندگی سلب می شود. دوشیزه بودن از ملاک های همسر
برتر و نیکو است. (تحریم آیه 5) از این رو در بهشت به مردان بشارت داده می
شود که با زنان و حوریان سیه چشمی ازدواج می کنند که هرگز از سوی جن و
انسی مورد تصرف قرار نگرفته اند و همواره دوشیزه هستند.
دوشیزه
بودن دختر موجب می شود تا شخص ارتباط سالمی با همسر برقرار کند و تنها
محبت و عشق او در دلش جای گیرد. ارتباط با دیگری موجب می شود که سلامت
زندگی به خطر بیافتد. البته همانند مساله زیبارویان و زیبارویان شگفت
انگیز در این جا اگر مردی با دو مورد مواجه شود که یکی دوشیزه هرزه گو و
دیگری بیوه زن رازنگه دار باشد باید بیوه را مقدم دارد (تحریم آیه 3و 5)
از این جا دانسته می شود که زن خیر و نیکو زنی است که رازدار
می باشد. از این رو برتری ازدواج با زنان بیوه بر ازدواج با زنان فاش
کننده رازهای همسران، در آیات قرآن بیان شده است.(همان) توبه از گناهان
(تحریم آیه 5)، دعوت به بهشت و دور شدن از دوزخ (بقره آیه 221)، دعوت به
آمرزش خواهی و استغفار (همان)، روزه داری (تحریم آیه 5)، عبادت خدا (همان)
و هجرت همراه همسر برای حفظ ایمان (تحریم آیه 5) از دیگر ملاک های همسر
خیر و برتر در آیات قرآنی است.
شمیم
تنظیم برای تبیان: کهتری